Wednesday, March 28, 2007

Reaksi KPN berkenaan cadangan agar ketua polis memberi khutbah.

Assalamualaikum.

Sebelum ini menteri besar Kelantan, tok guru Nik Aziz mencadangkan agar amalan menyampaikan khutbah oleh ketua polis diperluaskan. Dalam akhbar hari ini ketua polis negara sendiri, Tan Sri Musa Hassan menyambut baik cadangan menteri besar Kelantan itu kecuali satu perkara ini.

Cuma, tidak perlulah pegang raifal M-16 bila baca khutbah. Lainlah cerita kalau kita dalam keadaan perang, sembahyang pun gilir-gilir atau kita jamak sekali. Kita bukan dalam keadaan berperang... negara kita pun aman dan tidak perlulah pegang senjata ketika khutbah Berita Harian – 28 Mac 2007.

Bagi saya jika hendak pegang senjata pun tiada masalah meskipun negara kita ini dalam keadaan aman tanpa perang. Dalam Majlis-majlis rasmi atau perbarisan polis atau tentera juga mereka memikul senjata. Kerana memang itu sudah menjadi lambang pertahanan mereka sebagai anggota keselamatan. Begitulah juga dalam mereka menyampaikan khutbah maka adalah lebih sesuailah jika raifal automatik menggantikan tongkat mimbar.

Walau bagaimanapun cadangan tok guru untuk memegang senjata itu bukanlah sesuatu yang mendesak. Yang penting sekarang dengan adanya anggota polis membaca khutbah ini maka ianya dapat menerapkan nilai-nilai Islam dalam usaha pencegahan jenayah.

posted by Lidah Penghunus @ 4:55 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter