Sunday, March 18, 2007

Menjelang pilihanraya kecil Dun Machap - Boikot atau tidak?

Assalamualaikum.

Pilihanraya kecil Dun Batu Talam yang telah memberikan 'mandat murahan' kepada Umno dan Barisan Nasional telah hampir dua bulan berlalu. Kini akan tiba pula pilihanraya kecil Dun Machap di Melaka ekoran kematian wakilnya 16 Mac yang lalu. Akhbar hari ini timbalan presiden Umno membidas pembangkang kerana kononnya tidak konsisten dengan keputusan untuk memboikot pilihanraya.

Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan minat yang ditunjukkan parti pembangkang untuk bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Machap di Melaka membuktikan pembangkang tidak konsisten serta cuba mengelirukan rakyat.
Timbalan Perdana Menteri berkata, pembangkang sentiasa bermain politik bagi menimbulkan satu keadaan yang tidak menentu di negara ini.
“Mereka ini tidak konsisten, kenapa boikot (pilihan raya kecil DUN Batu Talam dan kali ini mereka hendak bertanding (di Machap),” Mingguan Malaysia - 18 Mac 2007.


Di sini mereka lupa bahawa keputusan memboikot pilihanraya kecil Batu Talam ini adalah pengisytiharan bersama oleh pakatan Pas dan PKR pada 10 Januri yang lalu. DAP ketika itu tidak terlibat tetapi turut bersetuju untuk tidak meletakkan calon. Sebagaimana yang kita tahu bahawa Machap adalah milik DAP untuk calon pembangkang. Jadi jika ada minat pun untuk meletakkan calon ianya sudah tentulah daripada parti DAP, bukan Pas mahupun PKR.

Jika Pas atau PKR mahu meletakkan calon pun Dato' Seri Najib tidak berhak untuk menghalang kerana ini adalah amalan demokrasi, sesuatu parti atau individu itu berhak sama ada untuk bertanding atau tidak bertanding dalam pilihanraya yang di adakan.

posted by Lidah Penghunus @ 11:25 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter