Thursday, March 22, 2007

Bahana penswastaan lebuhraya.

Assalamualaikum.

Apabila Menteri Kerjaraya, Datuk Seri S Samy Vellu menyatakan sebanyak RM23.65 bilion telah dikutip daripada 19 buah lebuhraya bertol di seluruh negara yang disiarkan pada akhbar semalam, terdetik dalam fikiran saya bahawa angka 23.65 bilion itu hanya dapat didengar sahaja oleh rakyat. Malahan duit poket mereka sebenarnya yang terpaksa dikorbankan untuk mendapatkan angka 23.65 bilion itu. Dalam akhbar hari ini pula beberapa wakil daripada syarikat konsesi menyatakan bahawa kutipan yang tinggi digunakan untuk selenggara lebuhraya.

Jurucakap Lebuhraya Shah Alam-Kuang (Guthrie) berkata, mereka belum memperoleh keuntungan kerana terpaksa membayar kos penyelenggaraan, pembayaran elektrik, gaji serta pinjaman bank yang tinggi.“Jumlah kos pembinaan sebanyak RM390 juta tidak termasuk kos pengambilalihan tanah bagi kerja pembinaan lebuh raya yang nilainya melebihi RM300 juta.“Jumlah pendapatan atau kutipan tol yang kami peroleh masih tidak melepasi kos pembinaan dan pelbagai tanggungan lain sehingga menyebabkan Guthrie mengalami kerugian,” katanya.
Sumber Elite berkata, pihaknya mempunyai alasan kukuh menaikkan kadar tol kerana terpaksa menanggung beban hutang melebihi RM1.4 bilion selain peruntukan penyelenggaraan tinggi. Berita Harian – 22 Mac 2007.

Jika beginilah keadaannya apalah untungnya penswastaan jika ianya akan melibatkan kos yang tinggi dan lebih malang apabila segala beban kos termasuk hutang terpaksa ditanggung oleh rakyat melalui kenaikan kadar tol. Inilah sebenarnya kesan buruk penswastaan yang akhirnya menimpa rakyat Malaysia sendiri dan bukan sahaja setakat penswastaan, masalah ini juga berpunca daripada amalan rasuah yang dikatakan sebagai punca kepada peningkatan kos sesuatu projek. Akhirnya duit RM23.65 bilion itu hanya dapat dilihat sahaja oleh rakyat dengan mata yang terkebil-kebil.

posted by Lidah Penghunus @ 12:51 PM   1 comments

1 Comments:

At 2:55 PM, Anonymous Anonymous said...

Salam Akhi. Kindly update my link to http://www.muhtarsuhaili.com/, the one in ur blog is no more exist. Shukran 'alaik.

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter