Wednesday, April 18, 2007

Daripada 4.9 Juta, 500 Ribu adalah ahli Umno.

Assalamualaikum.

Semalam kita telah mendengar 4.9 Juta rakyat Malaysia belum mendaftar sebagai pengundi. Akhbar hari ini pula kita diberitahu bahawa 50 Ribu daripada 4.9 Juta itu adalah ahli Umno.

There are 500,000 Umno members yet to be registered as voters, and 11,000 of them are from Malacca, said Umno vice-president Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
Mohd Ali, who is Malacca Chief Minister, was commenting on a newspaper report that 4.9 million Malaysians had yet to register as voters and this could jeopardise their right to vote in the next general election. The Star - 18 April 2007.

Di sini timbul persoalan bagi kita bagaimana seorang yang mendaftar dengan sebuah parti politik yang terlibat dengan pilihanraya tetapi tidak mendaftar mengundi? Kita juga tertanya-tanya apa sebenarnya matlamat mereka yang 500 ribu ini mendaftar sebagai ahli jika tidak menyumbangkan undi kepada parti berkenaan?

Di sini dapatlah kita simpulkan bahawa 500 ribu ahli Umno ini menyertai parti melayu tersebut sebenarnya hanyalah semata-mata kepentingan diri. Ini memang tidak boleh dinafikan kerana saya sendiri pernah berkawan dengan orang yang sebegini yang mula-mulanya kita maklum bahawa dia adalah ahli Umno dan mempunyai jawatan, lama kelamaan barulah kita tahu bahawa dia ini ada bisness rupanya dan penyertaannya dalam Umno adalah untuk memudahkannya mendapatkan projek. Bukan seorang dua yang saya jumpa tetapi ramai yang begitu.

Bukan sahaja untuk mendapatkan peluang perniagaan, spesis ini juga yang menyertai Umno untuk memudahkan mereka mendapatkan permohonan gerai dan lesen perniagaan, memudahkan mereka mendapatkan rumah dan pelbagai lagi kemudahan. Maka bagi mereka ini perjuangan dan mengundi bukanlah agenda utama mereka. Yang penting bagi mereka ialah lepas untuk hidup dan cari makan.

posted by Lidah Penghunus @ 11:24 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter