Wednesday, July 18, 2007

Lagi tentang Najib

Assalamualaikum.

Datuk Seri Najib dalam satu sidang akhbar yang dilaporkan oleh akhbar hari ini menyatakan bahawa Malaysia bukanlah negara sekular seperti yang didakwa sebaliknya beliau berkata bahawa Malaysia adalah negara Islam berdasarkan takrifannya yang tersendiri.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, Malaysia tidak pernah berpegang kepada sekularisme tetapi didorong oleh asas Islam kerana perlembagaan jelas menyebut bahawa Islam adalah agama rasmi.
“Islam adalah agama rasmi dan kita adalah negara Islam tetapi sebagai sebuah negara Islam tidak bererti kita tidak menghormati mereka yang bukan beragama Islam. Umat Islam dan orang bukan Islam masing-masing mempunyai hak,”

Ketika diajukan soalan tentang kerajaan kelihatan sedang menuju ke arah menjadikan Malaysia sebuah negara sekular, Najib berkata : “Saya perlu betulkan anda.
“Kita tidak pernah menjadi sekular kerana sekular seperti yang ditakrif oleh Barat bererti meminggirkan prinsip Islam daripada cara kita mentadbir negara. Utusan Malaysia - 18 Julai 2007.


Di sini kita tertanya-tanya apakah agaknya takrifan negara Islam yang disebutkan oleh Timbalan Perdana Menteri itu. Adakah Najib dan kerajaan Barisan Nasional mentakrifkan negara Islam hanya sekadar negara yang diperintah oleh orang Islam yang Islamnya diwarisi sejak lahir, majoriti rakyatnya pula beragama Islam seperti yang tertera dalam MyKad dan negara Islam yang mereka takrifkan ini tidak perlu melaksanakan undang-undang Islam demi menjaga kepentingan pelbagai kaum dan agama?

Dan dengan takrifan ini maka lahirlah konsep Islam Hadhari yang memberi gambaran tentang perlaksanaan Islam yang terpesong daripada negara Islam yang sebenar seperti yang ditakrifkan oleh ulama' muktabar.

posted by Lidah Penghunus @ 1:01 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter