Tuesday, July 17, 2007

Najib bercakap tentang bandaraya ilmu.

Assalamualaikum.

Datuk Seri Najib Razak semasa merasmikan Simposium Antarabangsa Knowledge Cities Future of Cities In The Knowledges Based Economy mahukan pembangunan bandaraya di negara ini seiring dengan pembangunan dan infrastruktur ilmu;

Timbalan Perdana Menteri berkata, ia adalah corak yang berulang secara konsisten sejak tamadun masa silam dan tidak dapat dinafikan bandar raya yang berjaya pada masa depan adalah bandar raya berilmu.
Katanya, bandar raya tidak sepatutnya hanya dilihat kepada struktur fizikalnya kerana walaupun tidak dinafikan penting, ia tidak seharusnya dianggap definisi sebenar sebuah bandar raya.
"Bagi saya, sesebuah bandar raya yang ideal adalah yang dapat mendidik warga kotanya. Merancang membangunkan bandar raya pada era ini perlu, yang pertama mempertimbangkan pembinaan infrastruktur fizikal untuk menampung peralihan pengetahuan yang lebih hebat.
"Selain keperluan asas bandar raya seperti jalan, landasan, lebuh raya, bekalan air dan elektrik, bandar raya pada abad ke-21 mesti dilengkapi infrastruktur pengetahuan. Berita Harian - 17 Julai 2007.

Di sini tidak keterlaluan jika saya katakan Bandaraya Islam Kota Bharu sedang menuju ke arah apa yang disarankan oleh Timbalan Perdana Menteri iaitu sebagai bandaraya ilmu. Sebaik sahaja Pas mengambil alih tampuk pemerintahan daripada Barisan Nasional, perkara pertama yang kerajaan negeri lakukan ialah menutup pusat-pusat hiburan yang jelas merosakkan masyarakat serta mengawal segala bentuk hiburan di negeri berkenaan.

Kerana pusat-pusat hiburan seperti disko dan kelab malam serta hiburan yang melalaikan inilah yang akan menjadi penghalang kepada penyuburan budaya ilmu di sesuatu tempat. Tidak guna jika sesuatu bandar itu terdapat banyak pusat pengajian tinggi tetapi dalam masa yang sama ianya terganggu dengan pengaruh-pengaruh yang tidak sihat di sekelilingnya yang akhirnya akan melahirkan generasi yang berilmu tetapi tidak berakhlak.

Maka sebelum Najib berkata tentang bandaraya ilmu maka terlebih dahulu beliau dan kerajaan haruslah menyingkirkan unsur-unsur yang boleh membantutkan penyuburan budaya ilmu itu sendiri.

posted by Lidah Penghunus @ 4:50 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter