Friday, July 06, 2007

Iklan tidak berwajah Malaysia dihenti, iklan yang tidak Islamik tidak mengapa.

Assalamualaikum.

Dalam akhbar hari ini Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata bahawa kabinet telah mengambil keputusan untuk menghentikan semua penyiaran iklan televisyen yang menggunakan seratus peratus khidmat produksi dan pelakon dari luar negara dan menetapkan agar 70 peratus kandungan iklan televisyen wajib berwajah Malaysia.

Beliau berkata, Kabinet bertindak demikian kerana kira-kira 80 peratus iklan yang disiarkan di televisyen ketika ini tidak menggambarkan langsung identiti negara ini.
‘‘Keadaan ini amat merugikan negara dan kesan paling ketara ialah ia telah menutup peluang rakyat kita untuk maju dalam industri tersebut. Pendapatan industri ini dianggarkan sebanyak RM4.7 bilion tetapi malangnya rakyat langsung tidak mendapat manfaatnya.
‘‘Oleh itu, Kabinet memutuskan semua iklan perlu lebih berwajah Malaysia iaitu pembikinan iklan perlu dilakukan oleh pengarah serta pelakon tempatan. Begitu juga pemilihan lokasi juga perlu dilakukan di negara ini,’’

‘‘Seperti Indonesia, negara tersebut telah mewajibkan seratus peratus kandungan iklan harus berwajah Indonesia. Berbanding Malaysia kita hanya mewajibkan 70 peratus sahaja,’’ Utusan Malaysia - 6 Julai 2007.

Sebenarnya masalah penyiaran iklan di negara kita ini bukan sahaja berkaitan dengan dominasi daripada negara asing. Malahan yang lebih membimbangkan kita ialah iklan di negara ini yang memaparkan unsur-unsur negatif yang bercanggah dengan Islam sekalipun ianya dilakonkan oleh orang tempatan. Antaranya penonjolan pelakon wanitan yang berpakaian dan berkelakuan tidak sopan yang sekaligus menunjukkan unsur eksploitasi terhadap golongan wanita dan terdapat juga iklan yang menonjolkan pergaulan bebas antara lelaki dan wanita. Iklan-iklan yang berbentuk negatif ini diselang-seli pula dengan rancangan-rancangan yang berunsur positif.

Sepatutnya perkara-perkara sebegini yang perlu diambil perhatian oleh kementerian dalam memantau iklan-iklan televisyen di negara ini. Apa gunanya iklan yang hanya beridentitikan Malaysia tetapi tiada langsung beridentitikan Islam. Tetapi kerajaan kita nampaknya tidak memandang semua itu, yang lebih mereka pandang ialah keduniaan semata-mata sesuai denga pegangan Islam Hadhari mereka

posted by Lidah Penghunus @ 3:30 PM   1 comments

1 Comments:

At 1:28 PM, Blogger Unknown said...

bila pokoknya dah x brapa elok, buahnya juga sama. if the input is trash, how can the output is a high quality product? itu lah demokrasi...

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter