Tuesday, July 03, 2007

Hujah pembangkang di dewan rakyat dibenarkan untuk disiarkan.

Assalamualaikum.

Dalam berita tv pukul 8 malam tadi saya tertarik dengan satu berita yang menyatakan bahawa Menteri tenaga, air dan komunikasi, Dato' Seri Dr. Lim Keng Yaik akan menarik balik larangan untuk menyiarkan hujah atau perbahasan ahli dewan rakyat daripada pembangkang di televisyen.

Di sini kita menyambut baiklah keputusan Kementerian tenaga, air dan komunikasi ini kerana rakyat mahu mendengar suara wakil rakyat yang mereka pilih membela hak mereka di parlimen. Cumanya ada tiga perkara yang ingin saya sebut berkenaan keputusan ini, yang pertamanya ianya dibuat dalam masa penggal ahli parlimen dan Adun sudah di penghujung, sekarang ini semua orang sudah mula bercakap tentang pilihanraya umum yang akan diadakan seawal bulan lapan tahun ini atau bulan empat tahun hadapan.

Yang keduanya keputusan ini dibuat di era Parlimen kita hanya dipenuhi oleh beberapa kerat wakil pembangkang, tidak seperti penggal 1999-2003 dahulu yang dipenuhi oleh ramai wakil pembangkang yang bijak berpidato dan yang ketiga adakah benar mereka akan memaparkan hujah-hujah wakil pembangkang secara keseluruhannya? Atau ianya sama sahaja seperti mana mereka mengambil kenyataan pemimpin parti pembangkang secara separuh-separuh dan diputarbelitkan oleh mereka untuk kepentingan parti pemerintah.

Apapun kita tetap mengalu-alukan keputusan kerajaan ini kerana jika dengan izin Allah pilihanraya umum akan datang pembangkang dapat kembali meramaikan dewan rakyat, maka kita akan berpeluang melihat hujah-hujah yang bertenaga daripada dewan rakyat.

posted by Lidah Penghunus @ 10:17 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter