Friday, June 29, 2007

Sama ada Petronas untung RM 76b, Perwaja rugi RM 76j, rakyat tetap rugi.

Assalamualaikum.

Dalam akhbar hari ini melaporkan syarikat pengeluar minyak negara, Petronas telah mencatat keuntungan sebelum cukai sebanyak RM76.3 bilion iaitu keuntungan yang tertinggi dalam sejarah.

Petronas terus mengekalkan rekod keputusan kewangan cemerlangnya dengan meraih keuntungan sebelum cukai RM76.3 bilion dalam tahun kewangan berakhir 31 Mac 2007, peningkatan kira-kira 10 peratus daripada RM69.4 bilion pada tahun kewangan sebelumnya.Keuntungan itu diraih daripada pendapatan berjumlah RM184.1 bilion, juga meningkat 10 peratus daripada RM167.4 bilion pada tahun kewangan sebelumnya, dengan operasi antarabangsa, tidak termasuk pendapatan eksportnya, menyumbang RM67.6 bilion atau kira-kira 40 peratus.
Sumbangan operasi antarabangsa Petronas meningkat 19.4 peratus daripada RM56.6 bilion pada tahun kewangan sebelum ini, sekali gus menunjukkan kehadirannya yang lebih kukuh dalam industri minyak dan gas dunia.Selepas ditolak cukai dan kepentingan minoriti, keuntungan bersih syarikat minyak negara itu adalah RM46.4 bilion, peningkatan 7.7 peratus daripada RM43.1 bilion. Berita Harian - 29 Jun 2007.

Selasa lepas Mahkamah Sesyen telah membebaskan Tan Sri Eric Chia daripada tuduhan pecah amanah RM76.4 juta pada tahun 1994 yang memberi makna wang rakyat sebanyak 76.4 juta terus lesap begitu sahaja. Yang menariknya angka keuntungan yang dicatatkan oleh petronas hari ini hampir sama dengan kerugian yang dicatatkanPerwaja Steel. Cuma bezanya keuntungan Petronas dalam bentuk bilion manakala kerugian Perwaja dalam bentuk juta.

Apapun, hakikatnya sama ada Petronas untung atau pun Perwaja rugi, rakyat tetap rugi dan tidak mendapat apa-apa keuntungan kerana setakat ini kita tidak nampak pun cadangan untuk menurunkan harga minyak walaupun Petronas mencatat keuntungan tertinggi dan kerajaan memperolehi 48.3 bilion daripada keuntungan tersebut.

posted by Lidah Penghunus @ 4:43 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter