Tuesday, June 19, 2007

Hunusan mutakhir - Isu Palestin.

Assalamualaikum.

Berita jam lapan malam tadi, Setiausaha Negara Amerika Syarikat akhirnya mengumumkan penarikan balik sekatan terhadap Negara Palestin iaitu suatu perkara yang disifatkan sebagai yang dinanti-nantikan oleh rakyat Palestin, malahan negara polis dunia itu mengumumkan akan memberikan bantuan tambahan kepada kerajaan pimpinan presiden Mahmud Abas.

Penarikan balik sekatan ini dibuat setelah Mahmud Abbas memecat Ismail Haniyeh sebagai Perdana Menteri dan menyingkirkan Pergerakan Hamas daripada kabinet Palestin. Malahan berita TV tadi juga menyiarkan kenyataan daripada Pergerakan Fatah bahawa pergerakan itu tidak lagi berminat untuk mengadakan pakatan dengan Hamas.

Nampaknya jelaslah di sini bahawa Mahmud Abbas dan Kumpulan Fatah adalah budak suruhan Amerika dan Zionis apabila berjaya melaksanakan kehendak Amerika dan Israel untuk menyingkirkan Gerakan Islam Hamas daripada pentadbiran Palestin. Di sini kita juga percaya bahawa apa yang dikatakan sebagai persengketaan oleh sayap bersenjata Hamas dan Fatah sebelum ini adalah perancangan Amerika dan Israel dalam usaha mereka untuk menyingkirkan kerajaan pimpinan Hamas yang dipilih melalui demokrasi.

posted by Lidah Penghunus @ 11:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter