Tuesday, June 19, 2007

Pemuda Gerakan desak Tukar ketua polis di negeri catat jenayah tinggi.

Assalamualaikum.

Saya tertarik dengan kenyataan Ketua Pemuda Parti Gerakan yang disiarkan dalam akhbar hari ini yang mendesak Ketua Polis Negara agar menukarkan ketua polis negeri serta pegawai polis di negeri yang tinggi kadar jenayahnya

Pemuda Gerakan mendesak Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menukarkan ketua polis negeri dan pegawai polis di negeri-negeri yang mencatat indeks jenayah tertinggi.
Ketuanya, Datuk Mah Siew Keong berkata, ini kerana indeks jenayah di beberapa negeri seperti Johor, Selangor, Pulau Pinang dan Perak ketika ini sangat membimbangkan dan serius.
Beliau berkata, Gerakan menerima banyak laporan daripada orang ramai di seluruh negara yang melahirkan rasa bimbang berikutan peningkatan kes rogol, bunuh, rompakan, ragut dan culik sejak kebelakangan ini.
‘‘Gerakan mahu ketua polis negeri dan pegawai polis di kawasan jenayah yang terus mencatat peningkatan ditukarkan dengan pegawai lain Utusan Malaysia - 19 Jun 2007.


Sementara itu dalam akhbar sama, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan sebagai reaksi kepada kenyataan Siew Keong itu menyifatkan cadangan Ketua Pemuda Gerakan itu sebagai berunsur politik.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menyifatkan kenyataan Ketua Pemuda Gerakan, Datuk Mah Siew Keong yang mendesaknya menukar ketua-ketua polis di negeri yang mencatat indeks jenayah tertinggi sebagai berunsur politik.
“Saya tidak mahu bagi sebarang komen, ini (berunsur) politik,” katanya ketika dihubungi, di sini hari ini. Utusan Malaysia - 19 Jun 2007.


Bagi pendapat saya jika sesuatu negeri itu indeks jenayahnya tinggi dan tidak terkawal, pihak yang paling patut ditukarkan sekali ialah Menteri Besarnya sendiri kerana sebagai ketua kerajaan negeri beliau gagal dalam usaha membendung kadar jenayah di negeri bawah pentadbirannya. Atau rakyat negeri itu sendiri yang patut menukar parti pemerintah dalam pilihanraya yang akan datang. Maksud gagal dalam membendung kadar jenayah di sini termasuklah tidak melaksanakan peraturan yang diturunkan oleh Allah yang kita tidak boleh dinafikan keberkesanannya dalam membendung jenayah.

Jika kita lihat negeri-negeri antara yang tersenarai sebagai kadar jenayah tertinggi itu adalah negeri-negeri di bawah pentadbiran kerajaan Barisan Nasional yang kita maklum tiada usaha untuk melaksanakan undang-undang Islam. Sedangkan Negeri Kelantan di bawah Pas walaupun tidak dapat melaksanakan hukum Islam sepenuhnya namun atas usaha pemerintah negeri berkenaan maka kadar jenayah di negeri itu dicatatkan antara yang terendah di negara ini.

posted by Lidah Penghunus @ 1:04 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter