Sunday, June 17, 2007

Pemimpin kini yang serongkan DEB.

Assalamualaikum.

Merujuk kepada laporan akhbar di bawah ini;

Seorang penyelidik meminta ahli akademik di negara ini membuat kajian bagi mengubah persepsi serong orang ramai terhadap Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang merupakan cetusan idea perdana menteri kedua Allahyarham Tun Abdul Razak.
Dr. Rais Saniman, penyelidik di Institut Chr.Michelsen Bergen Norway berkata persepsi serong orang ramai tentang pelaksanaan DEB menyebabkan ia menjadi dasar ekonomi yang agak kontroversi sehingga hari ini.
“Kita ada ramai intelektual daripada banyak universiti yang boleh membuat kajian ini bagi mengikis persepsi negatif itu.
“Sebenarnya DEB mempunyai tujuh elemen utama tetapi tidak didedahkan dan orang ramai hanya tahu dua sahaja iaitu untuk menyusun semula masyarakat dengan membasmi kemiskinan dan untuk menjaga kepentingan orang Melayu sahaja,” katanya kepada pemberita selepas membentangkan kertas kerja bertajuk “Pembentukan dan Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru pada Legasi Tun Abdul Razak” pada persidangan Legasi Tun Abdul Razak di sini hari ini. Utusan Malaysia - 17 Jun 2007.


Bagi saya DEB dipandang serong bukan kerana DEB itu sendiri. Tetapi kerana pemimpin yang selepasnya iaitu selepas era Allahyarham Tun Abdul Razak yang menyalahgunakan DEB ini untuk kepentingannya mereka.

posted by Lidah Penghunus @ 11:30 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter