Friday, June 15, 2007

Impian Pak Lah

Assalamualaikum.

Dalam akhbar hari ini saya ingin menyentuh sedikit tentang apa yang dikatakan impian Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjelang ulangtahun ke-100 kemerdekaan negara yang diucapkan beliau dalam menyampaikan ucaptama bertajuk Menoleh Ke belakang, Bergerak Ke Depan: 50 Tahun Perniagaan di Malaysia;

Impian Perdana Menteri 50 tahun nanti ialah Malaysia melahirkan pemenang hadiah Nobel, syarikat yang benar-benar global, dihormati dan memasarkan jenama terkenal, mempunyai penyair dan artis diiktiraf dunia, memiliki paten saintifik terbesar di dunia, ahli sukan terkemuka, malah skuad bola sepak terbaik di Asia.
Pelajar dan profesor negara ini pula akan menguasai universiti terkemuka dunia, manakala universiti tempatan akan menjadi pusat kecemerlangan untuk cendekiawan antarabangsa.
“Kita akan menjadi perintis tenaga alternatif, lahir daripada kelebihan kita dalam biofuel. Bandar raya kita paling ceria dengan gabungan kemudahan kosmopolitan yang bertunjangkan masyarakat adil dan bertolak ansur. “Kemunculan kuasa-kuasa ekonomi serantau tidak menjadikan kita lalai, sebaliknya mendorong kita mencari kelebihan untuk bersaing dan menerajui banyak industri strategik. Kita menjadi hab logistik sebenar, pusat kewangan Islam terkemuka dan tempat rujukan global bagi bioteknologi dan pertanian moden.
“Inilah Malaysia yang saya impikan pada 2057. Inilah apa yang saya maksudkan terbilang. Seratus tahun merdeka, seratus tahun kemajuan,” Berita Harian – 15 Jun 2007.

Apa yang yang kita nampak tentang impian Pak Lah ini ianya tidak pun menyentuh berkenaan masa hadapan akidah dan akhlak generasi Islam di negara kita. Tidak pun Pak Lah sebagai pemimpin negara risau apa akan jadi pada generasi umat Islam di negara kita 50 tahun lagi memandangkan keadaan generasi anak muda Islam ketika ini yang makin teruk.

Berkenaan isu yang sama juga akhbar Utusan Malaysia hari ini memetik ucapan Perdana Menteri seperti di bawah ini;

‘‘Saya serahkan kepada anda untuk memikirkannya, untuk anda mendebatkannya dan untuk anda memutuskan.
‘‘Saya telah membuat keputusan bahawa apa sahaja yang saya lakukan hari ini, ia hendaklah untuk generasi Sentenial yang kaya di minda dan juga semangat,” kata Perdana Menteri. Utusan Malaysia – 15 Jun 2007.

Jika Perdana Menteri menyerahkan kita kepada rakyat untuk membuat keputusan sudah tentulah terlebih dahulu kita akan memutuskan untuk menukar kerajaan yang ada dalam pilihanraya yang akan di adakan. Kerana untuk mencapai seperti apa yang diimpikan oleh Pak Lah itu ianya tidak boleh hanya sekadar impian semata-mata dan ianya juga adalah mustahil untuk dicapai jika kita masih lagi berada di bawah kerajaan yang rosak yang dipimpin oleh Pak Lah ini. Yang paling penting agar persoalan akidah dan akhlak umat Islam turut dititik berat oleh pemerintah di negara kita.

posted by Lidah Penghunus @ 4:39 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter