Monday, June 04, 2007

Dari Bahasa Melayu ke Bahasa Malaysia - Pi mai pi mai tang tu

Assalamualaikum.

Dalam akhbar hari ini Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin memberitahu bahawa penggunaan nama Bahasa Melayu yang telah sekian lama digunakan di negara kita akan ditukar kembali kepada nama Bahasa Malaysia yang mula-mula digunakan selepas merdeka dahulu.

In a unanimous decision last April, the Cabinet felt that reverting to the term Bahasa Malaysia would help inculcate a sense of belonging for all citizens irrespective of race
All ministries, public universities and local institutions of higher learning have been directed to inform their relevant departments and agencies to begin using the term Bahasa Malaysia in letters, notices and documents with immediate effect. The Star - 4 Jun 2007.

Bagi saya berkenaan cadangan ini tidak ada masalah sebenarnya untuk memakai mana-mana jenama sekalipun. Jika hendak memakai nama Bahasa Melayu memang tiada masalah kerana dari segi sejarahnya bahasa ini telah digunakan oleh rumpun Melayu sekian lamanya dan jika hendak dijenamakan kembali dengan Bahasa Malaysia pun tiada masalah kerana ianya telah pun menjadi bahasa kebangsaan dan juga bahasa rasmi di negara ini.

Cumanya tukarlah dengan apa jenama sekalipun namun ianya tidak bermakna jika tiada usaha yang serius ke arah pemerkasaannya. Contohnya yang paling jelas kerajaan sendiri menafikan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu apabila melaksanakan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Walaupun telah banyak desakan daripada pelbagai pihak termasuk aktivis bahasa agar hak Bahasa Melayu ini dikembalikan namun sehingga kini kerajaan masih berdegil.

Contoh lain yang boleh kita lihat ialah dalam penjenamaan model kereta kebangsaan. Jika dahulu nama-nama yang bercirikan Malaysia seperti Saga, Wira, Satria, kancil dan Rusa menjadi lambang imej kereta kebanggaan negara kita. Namun hari ini ianya tidak lagi, nama-nama yang asing bagi kita seperti MyVi, Savvy sudah mengambil tempat sebagai jenama model kereta buatan negara kita.

Jadi jika kerajaan sendiri sudah menunjukkan kecenderungan mereka untuk merendah-rendahkan kebolehan bahasa kebangsaan, bagaimana mungkin mereka boleh menyemai perasaan sayangkan bahasa kebangsaan di hati rakyat. Bak kata orang utara semenanjung, tukarlah nama apa sekalipun, pi mai pi mai tang tu juga.

posted by Lidah Penghunus @ 1:03 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter