Thursday, May 31, 2007

Najib kata persekitaran tidak mempengaruhi pembelajaran?

Assalamualaikum.

Persekitaran bukan satu faktor yang menjadi penghalang kepada seseorang pelajar untuk meraih kejayaan ke peringkat tertinggi, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
Timbalan Perdana Menteri berkata, ini kerana beliau percaya keinginan kuat dalam diri seseorang untuk maju dalam pelajaran turut memainkan peranan utama dalam memastikan kejayaan. Utusan Malaysia - 31 Mei 2007.


Memang benar tekad serta keinginan yang kuat dalam diri untuk maju boleh membantu seseorang itu cemerlang dalam pelajaran. Namun jika dari kecil lagi anak-anak muda kita sudah terdedah dengan hiburan yang keterlaluan di media-media yang pelbagai, disogokkan dengan rancangan reliti hiburan yang siapa sahaja boleh menyertainya. Bagaimana mungkin ianya boleh menanamkan tekad serta keinginan yang kuat kedalam diri anak-anak muda kita untuk berjaya dalam pelajaran. Malahan pelajar yang sudah sedia tertanam dengan keazaman yang kuat ini pun akan terganggu dengan kehadiran pelbagai jenis hiburan yang melampau ini dan akhirnya akan melunturkan semangat mereka untuk terus belajar.

Sekarang ini sudah ada pula rancangan mencari bakat nyanyian khas untuk kanak-kanak. Nampaknya benarlah seperti yang digambarkan pada lakaran di bawah ini tentang Pelan Pendidikan Nasional.





Kita tidak nafikan bahawa di kala ini pun negara tetap melahirkan tokoh-tokoh intelek dan ramai pelajar kita yang masuk ke universiti. Namun walaupun mereka ini telah melangkah ke menara gading namun ramai di antara mereka ini telah diresapi dengan budaya hedonisme yang akhirnya akan melahirkan mahasiswa yang beku yang hanya mampu membiacarakan persoalan yang hanya berlegar di sekitar kampus dan dunia artis sahaja.

Bagi saya kenyataan Najib ini sebenarnya bertujuan menutup kesalahan kerajaan Barisan Nasional yang bertanggungjawab menyemaikan suasana persekitaran yang tidak sihat kepada rakyat terutama sekali yang berkaitan dengan hiburan. Seperti yang telah saya sebutkan sebelum ini mereka lebih suka mahasiswa yang sebegini kerana dengan itu survival politik mereka terjamin.

posted by Lidah Penghunus @ 1:06 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter