Wednesday, May 23, 2007

Pak Lah kata bukan gaji pilihanraya

Assalamualaikum.

Jika sebelum ini pembangkang memberi komen bahawa tindakan kerajaan menaikkan gaji kakitangan awam sebagai helah pilihanraya, dalam akhbar hari Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menafikan perkara tersebut.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, kenaikan gaji kakitangan awam yang diumumkan semalam tidak ada kaitan dengan pilihan raya umum.
Menurut beliau, kerajaan telah lama menimbangkan permintaan untuk menaikkan gaji kakitangan awam tetapi tidak dapat membuat keputusan sebelum ini kerana ketika itu kerajaan tidak mempunyai kemampuan kewangan.
“Apa yang kita buat untuk sektor awam adalah sesuatu yang mereka perlukan. Dulu bila mereka minta, kita tidak ada duit nak beri. Sekarang kita mampu, maka kita berilah. Buat apa nak tunggu lagi,” kata Abdullah pada sidang akhbar dengan wartawan Malaysia di sini hari ini. Utusan Malaysia - 23 Mei 2007.


Jawapan yang Pak Lah berikan ini sebenarnya tidak ada bezanya dengan jawapan BN berkenaan pembangunan pada Pilihanraya Kecil Ijok yang lalu. Semuanya kebetulan terjadi pada dan hampir-hampir menjelang pilihanraya. Bak kata Samy Vellu semasa pilihanraya kecil Ijok dahulu, "kerajaan ada hak untuk melaksanakan pembangunan bila-bila masa mereka suka."

Di sini jika benar Perdana Menteri menyatakan bahawa dahulu kerajaan tiada kemampuan kewangan dan sekarang mereka sudah ada kemampuan kewangan, maka seharusnyalah Pak Lah menunaikan satu lagi perkara yang kita tuntut dari dahulu lagi iaitu menurunkan harga minyak. Kerana jika kita kaji balik, ancaman kenaikan harga barangan yang berlaku pada hari ini adalah berpunca daripada kenaikan kos akibat kenaikan harga minyak dan beberapa kenaikan yang lain seperti kadar tol.

Kerana golongan peniaga juga adalah rakyat dan mereka juga turut merasa terhimpit dengan kenaikan-kenaikan ini. Tidak semua golongan peniaga itu menaikkan harga barang sesuka hati untuk mencari keuntungan lebih, ramai di antara mereka terpaksa menaikan harga barang untuk mengembalikan margin keuntungan yang telah menurun ekoran daripada kenaikan kos pengeluaran. Maka mereka juga berhak untuk mendapat kelegaan seperti yang diperolehi oleh pekerja kerajaan.

posted by Lidah Penghunus @ 1:04 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter