Sunday, May 13, 2007

Selesaikan isu tempatan – Najib

Assalamualaikum.

Selesaikan segera semua isu-isu tempatan di kawasan masing-masing tanpa perlu menunggu pilihan raya umum akan datang.
Begitulah amaran Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kepada semua wakil rakyat Barisan Nasional (BN) kerana ia dapat membantu memperkukuhkan kekuatan kerajaan dan parti untuk menang dalam pilihan raya.
Sehubungan itu kata beliau, wakil-wakil rakyat perlu meneliti setiap rungutan pengundi di kawasan masing-masing dan menyelesaikannya seberapa segera kerana ia juga membantu parti semasa menghadapi kempen.
“Jika dilihat sekali imbas tanpa kajian ilmiah dan mendalam dalam lima pilihan raya kecil yang lalu, isu tempatan agak penting bila sampai pilihan raya kecil atau besar.
“Sebahagian besar politik sebenarnya adalah soal tempatan. Tidak payah tunggu pilihan raya umum, kalau boleh selesai segera permasalahan di kawasan kerana inilah yang menjadi rungutan pengundi. Utusan Malaysia - 13 Mei 2007.


Kenyataan Najib di atas ini sekaligus membayangkan pengakuan beliau bahawa memang perangai BN yang akan hanya terkial-kial membuat pembangunan apabila tiba pilihanraya seperti yang terjadi pada Pilihanraya Kecik Ijok penghujung April yang lepas. Semalam semasa dalam perjalanan ke Tanjung Karang, saya melalui Ijok. Apa yang saya dapati pembangunan sudah mula terhenti dan yang paling menyakitkan hati jalan yang sudah diturap tidak ditandakan dengan garisan putih, ini mendatangkan bahawa kepada pemandu. Apabila diajukan kepada seorang sahabat, komennya "tunggu datang pilihanraya lagi baru mereka cat garisan putih."

Kembali kepada teguran Najib itu tadi, jika kita teliti kembali kenyataan beliau, ianya lebih diberi penekanan kepada pilihanraya umum iaitu tidak mahu wakil rakyat BN tunggu sehingga pilihanraya umum baru hendak buat pembangunan. Di sini kita pun sudah maklum bahawa semasa pilihanraya umum setiap bahagian dan Umno negeri akan tertumpu segalanya di tempat masing-masing dan tiada masa untuk mengambil tahu tentang bahagian atau negeri yang lain. Oleh itu mereka tidak boleh melakukan seperti yang dibuat dalam piliharaya kecil yang mana hinggakan jentera penurap jalan dari negeri lain juga boleh digerakkan ke kawasan berlaku pilihanraya kecil. Oleh itu tidak hairanlah jika Najib mahu wakil rakyat semua jaga kawasan masing sebelum tibanya pilihanraya umum yang ke-12.

posted by Lidah Penghunus @ 5:56 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter