Sunday, May 06, 2007

Penulis blog perlu diklasifikasikan - Zainuddin Maidin

Assalamualaikum.

Menyentuh sedikit tentang cadangan Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin dalam akhbar hari ini;

Menteri Penerangan, Datuk Seri Zainuddin Maidin berkata, Malaysia perlu mengklasifikasikan antara penulis blog profesional dan bukan profesional sebagai satu mekanisme untuk mengawal laman blog daripada disalahgunakan.
Ini kerana bagi beliau penulis blog yang profesional adalah mereka yang berasa lebih bertanggungjawab memastikan bahan yang mereka siarkan adalah bahan yang benar dan bukan sekadar khabar angin.
“Pengklasifikasian ini juga akan memudahkan untuk tindakan diambil terhadap mereka yang didapati melanggar undang-undang negara,”

Zainuddin berkata, jelas berlaku di negara ini bahawa ada pihak tertentu yang telah menyalahgunakan laman blog untuk kepentingan individu dan kumpulan mereka. Utusan Malaysia - 6 Mei 2007.

Apa yang ingin kita tanya kepada Menteri Penerangan di sini bagaimana pula dengan media-media perdana seperti RTM, TV3 dan dua buah akhbar utama yang jelas tidak profesional apabila memberi laporan yang berat sebelah dan tidak tepat terhadap parti pembangkang seterusnya dipergunakan dan disalahgunakan oleh parti pemerintah untuk kepentingan parti mereka? Adakah mereka juga harus diklasifikasikan seperti mana yang dicadangkan terhadap penulis blog?

Namun begitu kita percaya rakyat di negara ini bijak dan mereka sendiri tahu bagaimana hendak menilai maklumat yang dikeluarkan oleh media-media daripada pelbagai jenis ini. Maka biarlah rakyat sahaja yang memberi klasifikasi. Kerajaan tidak layak untuk memberi klasifikasi kerana jelas mereka mengambil kesempatan ke atas media-media ini untuk kepentingan politik mereka.

posted by Lidah Penghunus @ 4:20 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter