Monday, April 23, 2007

Tak salah pilih calon bukan Islam - Khir Toyo.

Assalamualaikum.

Semalam media mendedahkan kononnya pembangkang menggunakan isu agama dan perkauman dalam kempen di kawasan kampung dengan mengatakan berdosa mengundi calon bukan Islam. Akhbar hari ini Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo memberikan penjelasan tentang hal tersebut;

Pengundi Islam yang memilih calon bukan Islam tidak berdosa kerana Islam sendiri menggalakkan kerjasama dengan golongan bukan seagama demi kebaikan bersama.
Menteri Besar, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, berkata hukum mengundi calon pilihan raya atau menyokong sesiapa yang bukan Islam adalah haram, juga tidak benar.
Katanya, fahaman seperti itu datang daripada pihak yang tidak faham bahawa Islam sendiri mengajak umatnya membantu orang bukan Islam yang sedia bekerjasama.
“Pada zaman pemerintahan Muawiyah, pemerintah itu pernah melantik orang Kristian sebagai menteri. Berita Harian - 23 April 2006.

Adalah tidak benar jika kita pembangkang mengatakan sedemikian. Sedangkan dalam Pas sendiri sudah kedengaran cadangan untuk meletakkan calon bukan Islam dalam pilihanraya. malahan sebelum ini Pas telah pun mengadakan pakatan atas nama keadilan sejagat dengan DAP ketika Pilihanraya Umum 1999 dahulu. Soalnya sekarang ialah memilih pemimpin yang zalim atau pun mereka yang berada dalam sistem yang zalim. Kalau seseorang itu beragama Islam sekalipun tetapi jika dia menjadi calon untuk parti yang mengamalkan kezaliman, penindasan, rasuah dan menolak hukum Islam secara menyeluruh maka calon berkenaan juga tidak patut dipilih.

Ini berdasarkan firman Allah dalam Surah Hud ayat 113 yang bermaksud "janganlah kamu cenderung kepada orang yang zalim, nanti kamu akan disambar oleh api neraka." Sudah jelas bahawa BN mengamalkan kezaliman, pakatan yang terbentuk didalamnya juga bukan seperti pakatan dalam BA yang berasaskan keadilan dan kemanusiaan tetapi lebih kepada kekuasaan semata-mata. Mereka bila-bila masa sahaja boleh bersatu dan bila-bila masa sahaja boleh berpecah atas kepentingan tertentu.

Maka dalam Pilihanraya Kecil Ijok ini pengundi di sana haruslah menolak Parthiban atas sebab beliau memilih parti yang mengamalkan kezaliman dan memilih Tan Sri Khalid atas dasar beliau bersama-sama dengan pendokong keadilan dan gerakan Islam.

posted by Lidah Penghunus @ 1:08 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter