Sunday, April 22, 2007

Dari Lindunganbulan ke Ijok

Assalamualaikum.

Semalam saya berpeluang untuk menyaksikan sendiri suasana kempen di Dun Ijok dalam rangka bertugas untuk jentera Pilihanraya PKR di sana. Di awal perjalanan saya membayangkan perjalanan ke Ijok yang semestinya lancar dan selesa, almaklum sajalah jalan semua sudah diturap dengan yang baru, lagipun Samy Vellu dalam akhbar Khamis yang lalu berkata bahawa pembaikan jalan ini juga untuk keselesaan pembangkang untuk datang berkempen.

Namun apabila masuk sahaja simpang ke Ijok sudah kelihatan jentera-jentera berat yang digunakan untuk penurapan jalan, kerja-kerja penurapan sepanjang jalan ke Ijok, akibatnya jalan menjadi sesak, perjalanan menjadi perlahan, masa yang sepatutnya 45 minit menjadi hampir dua jam. Begitulah dahsyat dan terdesaknya mereka Barisan Nasional yang hanya menaburkan pembangunan apabila tiba pilihanraya. Bayangkan andaikata Parthiban menang, beliau masih lagi muda 38 tahun, belum berumah tangga, untuk menunggu beliau mati bayangkan berapa tahun lagi rakyat Ijok akan menikmati pembangunan seperti yang sekarang ini?

Sebelum ini kita pernah mendengar kata-kata bahawa calon PKR, Tan Sri Khalid Ibrahim tidak mampu bawa pembangunan kerana walaupun beliau dahulunya ahli korporat yang terkenal tetapi kini beliau berada dalam pembangkang dan hanya dengan menjadi wakil rakyat parti yang memerintah iaitu BN sahaja mereka dapat menjalankan pembangunan. Ini kerana sikap mereka sendiri yang selalu menganaktirikan kawasan yang diwakili pembangkang sedangkan mereka lupa bahawa duit yang digunakan untuk pembangunan bukan duit mereka tetapi duit rakyat.

Jika mereka berkata begitu kita juga boleh mempersoalkan calon mereka Parthiban yang masih lagi belum berumahtangga walaupun sudah berusia 38 tahun. Sebab beliau membujang sampai hampir tua kerana menyara keluarga terutamanya adik-adiknya. Bagi saya jika beliau terlalu sibuk menyara keluarga hingga beliau gagal merancang untuk berumahtangga maka beliau bukanlah calon yang terbaik untuk menjalankan amanah menjaga Dun Ijok dengan baik. Tetapi ini bukanlah bermakna orang yang berumahtangga akan menjalankan tanggungjawab yang baik kerana kadangkala orang yang sudah bekeluarga juga sering dipengaruhi oleh isteri dan juga menantu.

Apapun yang pentingnya kemenangan PKR pada pilihanraya kecil kali ini bukan untuk penduduk di Ijok sahaja, lebih daripada itu agar ada wakil daripada pembangkang di Dewan Undangan Negeri untuk menyuarakan suara hati rakyat Selangor serta membawa masalah-masalah rakyat Selangor ke persidangan Dun Selangor untuk diperdengarkan kepada Kerajaan Negeri Selangor.

posted by Lidah Penghunus @ 10:02 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter