Sunday, May 06, 2007

Kalau tidak suka, jangan tengok Astro – Keng Yaik.

Assalamualaikum.

Berhubung dengan tindakan menaikkan yuran langganan Astro yang diumumkan baru-baru ini ianya tidaklah menjadi perhatian saya kerana bagi saya Astro bukanlah suatu keperluan bagi rakyat seperti petrol, gas, pengangkutan, air dan sebagainya. Tambahan lagi rancangan-rancangan yang disiarkan dalam Astro lebih banyak negatif daripada yang positif. Cumanya saya agar terpanggil untuk menyentuh isu ini apabila Menteri yang berkenaan memberi ulasannya berkenaan tersebut dalam akhbar hari ini;

Kementerian Tenaga Air dan Komunikasi yang bertanggungjawab terhadap stesen televisyen swasta juga tidak dapat berbuat apa-apa dalam soal ini kerana kerajaan tidak boleh menanggung sebarang kerugian yang dihadapi oleh Astro.
“Kalau tidak suka, jangan tengok Astro,” tegas menterinya, Datuk Seri Dr. Lim Keng Yaik sambil mencadangkan pelanggan yang tidak puas hati menghentikan langganan dan menonton stesen televisyen percuma sahaja.
“Kalau rasa harganya mahal, saya nasihatkan berhenti tengok Astro, tengok sahaja TV1, TV2, TV3, ntv7 atau Channel 9, kita tidak pernah paksa orang tengok Astro, apa menteri boleh buat kalau Astro hendak naikkan harga, nak tutup semua, mana boleh,” Utusan Malaysia - 6 Mei 2007.


Bagi saya sebagai seorang Menteri tidak patutlah beliau memberi jawapan yang sebegitu mudah lagi menyakitkan hati. Penonton Astro juga adalah rakyat dan pengundi jadi mereka hendak penjelasan yang konkrit daripada seorang menteri yang diamanahkan menjaga hal-hal yang berkaitan dengan penyiaran. Beliau mahu rakyat menonton siaran televisyen tidak berbayar seperti RTM sedangkan tindakan stesyen-stesyen tv berkenaan jelas menyakitkan hati apabila berat sebelah dalam menyampaikan maklumat. Jika beginilah jawapan yang diberikan apa gunanya beliau dipilih menjadi wakil rakyat dalam pilihanraya. Mengambil sedikit kata-kata beliau tadi, kalau tidak suka janganlah lagi undi BN. Itu sahaja cara untuk ajar mereka yang angkuh ini.

Menyentuh lagi tentang peranan menteri ini dalam akhbar yang lain didedahkan tentang 3 individu berprofil tinggi antara yang siasat berkaitan dengan kegiatan kumpulan haram di Sarawak;

Seorang timbalan menteri Kerajaan Persekutuan dan seorang menteri Kabinet negeri dipercayai antara tiga individu profil tinggi yang disiasat pasukan khas polis Bukit Aman berhubung kegiatan kumpulan haram di Sarawak.
Turut disiasat, seorang bekas Ahli Parlimen yang juga bekas pemimpin kanan sebuah parti komponen Barisan Nasional (BN).Menurut sumber, siasatan terhadap mereka sudah dimulakan sejak sebulan lalu termasuk menyemak semua fail kegiatan perniagaan dan rekod kesalahan yang dilakukan. Berita Harian - 6 Mei 2007.


Ini adalah suatu yang amat membimbangkan apabila menteri atau wakil rakyat yang dipilih rakyat melalui pilihanraya dengan harapan agar mereka dapat berkhidmat membela rakyat termasuk melindungi rakyat dengan bidang kuasa yang ada, sebalik mereka mengkhianati kepercayaan yang diberikan dengan bersekongkol dengan kumpulan penjenayah, mereka pula yang menjadi penyangak yang mengancam kehidupan rakyat. Maka di sini timbul persoalan, adakah ini semua terjadi hasil daripada mandat haram yang mereka perolehi dalam pilihanraya umum yang lepas?

posted by Lidah Penghunus @ 3:43 PM   1 comments

1 Comments:

At 5:00 PM, Anonymous Anonymous said...

cakap pandai la.....

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter