Wednesday, April 25, 2007

Pengundi Ijok baca angka ini dahulu.

Assalamualaikum.

Kepada para pengundi Dun Ijok sebelum kalian membuat keputusan seterusnya sebelum kalian membuang undi memilih calon pilihan untuk dijadikan wakil rakyat sabtu ini, anda semua bacalah laporan akhbar di bawah ini, teliltilah angka-angka yang dikemukakan di bawah ini;

SELANGOR mencatatkan rekod kejadian jenayah paling banyak sepanjang tahun lalu dan secara keseluruhannya perbuatan jenayah kekerasan dan harta benda di seluruh negara meningkat kepada 198,622 kes, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Beliau berkata, statistik yang dikeluarkan Ibu pejabat Polis Bukit Aman menunjukkan jumlah kes jenayah yang dilaporkan tahun lalu jauh meningkat berbanding 157,459 dalam tahun 2005 dan 156,455 kes pada 2004.
Dalam jawapan bertulis kepada soalan Alexander Nata Linggi (BN-Kapit) pada persidangan Dewan Rakyat, semalam Abdullah yang juga Menteri Keselamatan Dalam Negeri, berkata jenayah kekerasan tahun lalu ialah sebanyak 42,343 kes berbanding 22,133 dalam tahun 2005 manakala jenayah harta benda 156,279 kes berbanding 135,326 kes pada 2005.
Beliau berkata, Selangor mencatatkan jenayah kekerasan paling tinggi tahun lalu sebanyak 12,395 kes, diikuti oleh Johor (6,617) dan Kuala Lumpur (6,091). Berita Harian - 25 April 2006.

Selama ini BN sering mengutarakan soal pembangunan apabila meminta rakyat memilih mereka, bagi mereka apabila tidak memilih BN bermakna tiada pembangunan. Calon PKR juga tidak ketinggalan bercakap soal pembangunan, Tan Sri Khalid Ibrahim bertekad untuk membangunkan Ijok yang ketinggalan apabila beliau dipilih untuk menjadi wakil Dun itu.

Namun dalam membuat pertimbangan untuk memilih wakil rakyat, pengundi-pengundi Ijok sekalian tidak seharusnya hanya memfokuskan kepada pembangunan yang dijanjikan oleh kedua-dua pihak. Fikirkanlah sekali soal masa depan akhlak dan sosial keluarga anda sekali. Apa gunanya tempat anda membangun, jalanraya cantik dan selesa, peluang pekerjaan banyak dan pendapatan tinggi tetapi keruntuhan akhlak meruncing, persekitaran tidak selamat dan sentiasa berada dalam ketakutan.

Di sini tuan-tuan lihatlah pula kepada kedua-dua parti yang bertanding. Lihat kepada BN. Adakah selama ini BN berusaha untuk membenteras keruntuhan akhlak? Adakah selama ini BN berjaya membendung kadar jenayah? Jawapannya tidak. Mereka Umno, MIC dan MCA gagal untuk membendung kadar jenayah kerana mereka tidak mengikut cara penyelesaian yang dianjurkan oleh Islam. Tambahan lagi dengan kenaikan harga minyak, kadar tol dan seterusnya barangan keperluan menambahkan lagi himpitan kemiskinan yang seterusnya mewabakkan kegiatan jenayah dan keruntuhan moral.

Dan tuan-tuan lihat pula kepada PKR. Sebagai sebuah parti yang bekerjasama dengan Pas dan begitu rapat dengan Harakah Islam itu maka sudah tentulah pembangunan kerohanian menjadi salah satu agenda perjuangan mereka. Ini telah dibuktikan di Kelantan bagaimana seriusnya pemerintahan Pas berusaha untuk membangunkan akhlak rakyat mereka disamping pembangunan material.

Maka diharapkan kepada para pengundi di Ijok fikir-fikirkanlah sebelum membuang undi, seperti kata Tuan Guru Presiden Pas dalam ceramah kempennya di Ijok Isnin lepas, "Tepuklah dada, tanyalah iman"

posted by Lidah Penghunus @ 1:09 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter