Wednesday, May 09, 2007

Tarikan ekonomi punca ramai hijrah ke bandar?

Assalamualaikum.

Akhbar hari ini menyatakan bahawa tarikan ekonomi adalah antara punca penduduk luar bandar lebih suka berhijrah ke bandar secara besar-besaran. Dalam erti kata yang lain mereka yang daripada kampung dan desa ini membayangkan bahawa kota adalah syurga mencari rezeki dan seterusnya mencari kemewahan dan terbayang juga di minda mereka bahawa di kota ini semua indah.

Namun begitu hakikatnya bagi kita yang sudah merasai hidup di bandar besar ini ianya tidaklah seperti yang diimpikan oleh mereka yang duduk di desa. Kos hidup yang melampau-lampau tingginya, segala-galanya perlu didahului dengan wang ringgit dan persaingan yang sengit untuk mendapatkan pekerjaan dan perkara-perkara yang disebutkan ini jugalah yang mewabakkan penyakit sosial, jenayah dan keruntuhan akhlak yang menimbulkan rasa kurang tenteram di kalangan penduduk.

Dalam akhbar semalam diumumkan kenaikan gaji bagi 1.2 juta kakitangan awam oleh Perdana Menteri sendiri. Bagi saya dengan kenaikan-kenaikan yang berlaku dan terbaru ancaman kenaikan harga minyak masak akibat kekurangan bekalan, maka kenaikan gaji ini tidaklah menjanjikan kenaikan kepada taraf hidup rakyat. Sebenarnya ianya hanya mengekalkan atau mengambalikan taraf kuasa beli rakyat kepada yang seperti dahulu. Itu pun jika kos hidup atau harga barangan keperluan tidak naik lagi kerana kebiasaannya apabila gaji naik maka ada pula yang hendak menaikkan harga barang.

posted by Lidah Penghunus @ 1:06 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter