Friday, May 11, 2007

Sempena hari ulang tahun penubuhan Umno

Assalamualaikum.

Hari ini 11 Mei 2007 adalah tarikh ulang tahun kelahiran sebuah parti melayu terbesar di dunia yang hingga kini menerajui pentadbiran negara iaitu Umno. Di sini saya tidaklah bermaksud untuk bercerita tentang sejarah Umno tetapi saya ingin mengajak ahli-ahli Umno semua bermuhasabah dan merenung sejenak. Yang pertamanya adakah Umno yang mereka sertai ini benar-benar Umno yang asal ketika ditubuhkan pada tarikh 11 Mei 1946 dahulu? Sedangkan kita telah maklum bahawa Umno pernah diharamkan oleh Ketua Hakim Negara pada tahun 1987 ekoran daripada perpecahan yang dahsyat dalam Umno pada masa itu. Maka Umno yang mereka sertai sekarang ini adalah Umno baru yang ditubuhkan oleh Tun Dr Mahathir pada tahun 1987 setelah Umno yang ditubuhkan oleh Dato’ Onn diharamkan.

Yang keduanya adakah Umno yang sekarang ini bertukar tangan daripada Tun Dr Mahathir ke Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi benar-benar berjuang seperti mana Umno yang ditubuhkan Dato’ Onn dahulu yang benar-benar berjuang untuk menentang Malayan Union dan seterusnya kemerdekaan? Adakah Umno sekarang ini benar-benar memperjuangkan kepentingan Bangsa Melayu? Sedangkan apa yang kita lihat sekarang ini perjuangan Melayu mereka pun tidak kemana, jauh sekali perjuangan Islam. Saya sendiri pun telah banyak kali mendengar rintihan daripada ahli Umno sendiri yang tidak mendapat pembelaan daripada pemimpin mereka. Saya teringat kata seorang sahabat bahawa mereka menganggap Umno itu Melayu, Melayu itu Umno maka ianya diambil kesempatan oleh mereka sebagai orang Melayu untuk mengkayakan diri mereka sendiri.

Jadi sempena ulang tahun penubuhan Umno yang kononnya ke-61 ini apa yang dapat diceritakan ialah Umnolah penindas Bangsa Melayu, perosak anak-anak muda Melayu, penghakis ketuanan Islam. Mereka mendapatkan mandat pentadbiran negara melalui penipuan dan taktik kotor maka tidak hairanlah berlaku suasana korup dalam pentadbiran negara yang diterajui Umno ini. Sekarang ini pun pengasas Umno Baru sendiri iaitu Tun Dr Mahathir melalui ceramah-ceramahnya sudah mula meluat dengan parti yang ditubuhkannya 20 tahun yang lalu. Tidak mustahil Tun juga akan mengikut jejak Dato’ Onn yang mati bukan dalam Umno? Maka kesimpulannya jika Tun yang bertahun-tahun mengaut kekayaan ketika dalam Umno itu sendiri pun sudah meluat dengan Umno, adakah ahli-ahli bawahan Umno sendiri mahu terus kekal dalam Umno? Untuk itu kepada mereka yang masih berada dalam Umno sempena ulang tahun penubuhan Umno (lama) pada hari ini, keluarlah daripada Umno (baru) dan sertai Pas kerana Pas juga mempunyai hubungan sejarah dengan Umno lama. Yang penting apabila kita menyertai Pas bukan sahaja Islam itu akan diperjuangkan, tidak secara langsung kaum melayu juga akan turut terbela kerana Islam yang diperjuangkan Pas itu adalah rahmat kepada seluruh alam.

posted by Lidah Penghunus @ 11:37 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter