Wednesday, May 16, 2007

Sempena sambutan hari guru

Assalamualaikum.

Sebelum itu selamat hari guru diucapkan kepada kalangan pembaca blog ini yang daripada profesyen perguruan. Sebagaimana yang kita tahu zaman sekarang ini adalah zaman yang serba mencabar dan para guru juga tidak kurang hebatnya cabaran yang mereka hadapi dalam mendidik anak bangsa yang hidup di zaman yang terdedah dengan pelbagai bentuk negatif yang direstui oleh kerajaan Barisan Nasional. Sempena hari guru ini juga akhbar Utusan Malaysia sempat menemubual bekas guru bahasa Inggeris dan Pengakap kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi;

Bekas guru bahasa Inggeris dan Pengakap Perdana Menteri, Ng Soo Chye, 76, sentiasa terkenang sikap dan nilai murni yang dimiliki oleh Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi semasa menjadi pelajarnya sekitar tahun 1950-an.
Soo Chye memberitahu, sikap dan nilai tersebut terutamanya berdisiplin tinggi, berakhlak mulia dan mementingkan perpaduan antara kaum perlu dicontohi oleh bukan sahaja pelajar malah guru-guru zaman ini.
“Sikap beliau sebagai seorang pelajar yang bijak, berdisiplin, sopan santun, berkepimpinan, merendah diri, taat, dedikasi, toleransi dan mudah bergaul dengan pelbagai kaum cukup ketara sehingga menjadikannya dihormati oleh semua orang,”

Menurutnya, disebabkan sikap dan nilai tersebut, Abdullah selaku ketua pengakap menjadi pemimpin yang dihormati dan mendapat kerjasama daripada semua pihak.
“Saya masih ingat suatu ketika kami mengadakan program perkhemahan di Teluk Bahang, beliau selaku ketua cukup bijak membahagikan tugas dengan pantas kepada ahli kumpulan dan hasilnya semua berjalan dengan lancar,” jelasnya. Utusan Malaysia - 16 Mei 2007.


Saya pernah mendengar kata-kata hikmah yang berbunyi "guru kita pada hari ini adalah guru kita untuk selama-lamanya." Bagi saya ada baiknya jika Cikgu Ng Soo Chye turut mengambil kesempatan untuk menasihatkan bekas muridnya itu yang kini telah jauh lari daripada landasan yang benar. Pak Lah yang pernah menjadi anak muridnya dahulu, kini bukan seperti dahulu lagi. Sekarang beliau memimpin negara dengan begitu teruk sekali. Jika menurut cerita Cikgu Ng Soo Chye itu tadi Pak Lah sebenarnya hanya layak untuk memimpin satu perkhemahan pengakap sahaja, bukan sebuah negara kerana apabila Pak Lah memimpin negara, banyak yang naik, banyak yang bocor dan banyak yang merudum.

posted by Lidah Penghunus @ 9:51 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter