Wednesday, May 30, 2007

Bajet 2008 bajet tiada duit?

Assalamualaikum.

Gaji kakitangan awam baru sahaja diumumkan dan ada kira-kira tiga bulan lagi untuk dibentangkan bajet atau belanjawan negara bagi tahun 2008. Dalam akhbar hari ini Perdana Menteri sudah pun memberi gambarannya tentang bajet yang akan dibentangkannya di Parlimen pada September kelak.

Bajet 2008 yang akan dibentangkan pada 7 September ini, dijangka beralih daripada pendekatan pemberian insentif percukaian seperti diamalkan sebelum ini, kepada langkah yang lebih kreatif dan inovatif untuk membantu membangunkan ekonomi negara.
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika berucap pada Majlis Konsultasi Bajet 2008 bertemakan ‘Meningkatkan Daya Saing dan Berkongsi Kemakmuran Ekonomi’ semalam, membayangkan kerajaan perlu berbuat demikian kerana insentif cukai dan pemotongan kos boleh memberi tekanan kepada beban kewangannya.
Sehubungan itu, Perdana Menteri meminta semua semua pihak termasuk sektor swasta, perlu lebih kreatif dan inovatif dalam cadangan mereka untuk membantu kerajaan merumuskan bajet menerusi sesi konsultasi yang diadakan. Berita Harian - 30 Mei 2007.

Daripada ucapan Perdana Menteri yang dipetik dalam akhbar hari ini apa yang dapat kita lihat kerajaan dijangka akan mengalami masalah beban kewangan yang besar setelah keputusan mereka menaikan gaji kakitangan awam yang akan bermula Julai ini. Maka dengan itu Pak Lah telah memberi gambaran awal pada bajet kali ini bahawa sebarang insentif serta pemotongan cukai tidak lagi akan diberikan bertujuan untuk mengurangkan tekanan beban kewangan.

Kesian kerajaan Pak Lah, duit yang sepatutnya boleh dibuat untuk pelbagai jenis perbelanjaan seperti membayar gaji pekerja, memberi subsidi, terbuang begitu sahaja akibat daripada rasuah, penyelewengan, pembaziran, bocor sana bocor sini dan runtuh sana runtuh sini. Akibatnya kerajaan berada dalam situasi kewangan yang tertekan ketika ini dan ditakuti pada pembentangan Bajet 2008 nanti bukan sahaja insensif serta pemotongan cukai tidak lagi akan diberikan, malahan beberapa jenis cukai pula akan dinaikkan yang akhirnya beban-beban ini akan kembali kepada rakyat yang telah sedia terbeban dengan pelbagai kenaikan khususnya harga barangan keperluan.

posted by Lidah Penghunus @ 12:59 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter