Sunday, May 27, 2007

Najib kata "boikot!"

Assalamualaikum.

Mungkin kerana sudah penat menangani kenaikan harga yang tidak terkawal, dalam akhbar hari ini Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyarankan kepada rakyat agar boikot atau memulaukan peniaga yang menaikkan harga barang sesuka hati.

Boikot peniaga yang sengaja menaikkan harga barang atau perkhidmatan sesuka hati. Itu nasihat Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kepada orang ramai bagi menangani tindakan sesetengah peniaga mengambil kesempatan terhadap pembeli.
Beliau berkata, tindakan itu pengajaran paling berkesan terhadap peniaga tidak bertanggungjawab dan menyusahkan orang ramai. Berita Harian - 27 Mei 2007


Seperti yang telah saya sebutkan sebelum ini antara punca kenaikan harga barangan keperluan ini adalah kerana kenaikan harga minyak diikuti dengan beberapa kenaikan yang lain. Sebenarnya margin keuntungan seseorang peniaga itu masih lagi lagi tidak berubah apabila mereka menaikan harga barang, mereka tidak pun mendapat keuntungan yang lebih daripada kenaikan tersebut kerana kenaikan berkenaan pun bertujuan untuk menampung beban kenaikan harga daripada pengeluar.

Golongan pengeluar atau pengilang juga berbuat demikian kerana kos pengeluaran yang meningkat akibat daripada kenaikan harga barangan mentah yang berkaitan. Jadi kerajaan perlu melihatkan kembali punca kepada kenaikan-kenaikan yang berlaku iaitu harga minyak kerana kerana sudah maklum bahawa minyak adalah bahan yang mempunyai kaitan dengan kegiatan pengeluaran semua jenis barangan.

Sebagai sebuah kerajaan dan pentadbir sesebuah negara menyarankan untuk memboikot bukanlah sesuatu langkah yang baik. Tindakan boikot ini jika untuk pembangkang atau NGO memang sesuailah kerana mereka tiada kuasa atau mandat untuk bertindak seperti kerajaan. Tambahan lagi kebanyakan barangan yang harganya naik ini adalah barangan keperluan yang mahu atau tidak rakyat mesti membelinya.

Cerita juga tentang saranan untuk boikot barang yang harganya naik ini, kita juga ingin bertanya kepada Najib serta menteri-menteri yang lain adakah mereka juga sudah memboikot barang-barang yang mewah, barangan import yang memang tinggi harganya di pasaran? Bak kata Najib ketika pengumuman kenaikan harga minyak dahulu, "ubah cara hidup."

posted by Lidah Penghunus @ 2:22 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter