Sunday, June 03, 2007

Berakhirnya Muktamar Pas kali ke-53. Perjuangan mesti diteruskan.

Assalamualaikum.

Setelah 3 hari berkampung di Kelantan akhir selesailah sudah muktamar tahunan bagi Gerakan Islam yang juga parti politik Islam tunggal di negara ini. Saya tidak terlibat dengan muktamar ini namun berpeluang mengikuti perkembangannya melalui media rasmi Pas dan turut juga mengikuti perkembangannya melalui kacamata media-media perdana negara.

Apa yang saya lihat sepanjang hampir lima hari muktamar termasuk muktamar pemuda dan muslimat ini ucapan-ucapan perwakilannya walaupun bersifat kritikan namun pada keseluruhannya ianya adalah untuk pemerkasaan parti. Sebagaimana yang disebut-sebut inilah bukti suburnya kebebasan bersuara dalam Pas.

Jika dilihat laporan media-media perdana terhadap muktamar Pas ini pula apa yang kita lihat mereka lebih suka melaporkan sesuatu yang dirasakan oleh mereka dapat menggambarkan kelemahan Pas kepada rakyat sedangkan sesuatu yang menarik iaitu ucapan kaum cina daripada Kelab Penyokong Pas dalam muktamar Pas tidak pun dilaporkan oleh mereka. Berkenaan ucapan mursyidul am Pas yang dilaporkan oleh sebuah perdana di bawah ini pula;

Pemimpin Umno menyifatkan kenyataan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, bahawa pengundi yang tidak memilih parti itu pada pilihan raya umum akan datang sebagai golongan sesat menuju jalan gelap sebagai gimik dan propaganda untuk mengelirukan orang Melayu.
Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata sama ada seseorang umat Islam selamat di dunia dan akhirat bukan ditentukan Pas, tetapi kuasa Allah.

“Umno mempunyai kira-kira tiga juta ahli. Adakah Mursyidul Am Pas hendak menyatakan bahawa mereka semua sesat? Selagi berpegang kepada Rukun Islam dan Rukun Iman, individu itu adalah Islam.
“Bagaimana dia boleh berkata begitu. Adakah sebarang surah al-Quran menyuruh mengundi Pas dalam pilihan raya umum, baru selamat dunia dan akhirat,” Berita Harian - 3 Jun 2007.

Jika begitu kata Naib Presiden Umno, dalam al quran pun tidak pun disebut tentang pengharaman Carlsberg, Guinness Stout, nombor ekor Magnum dan Sport Toto dalam mana-mana surah pun. Sedang nama-nama yang disebut itu adalah jenama-jenama arak dan judi yang jelas diharamkan dalam al quran. Begitulah dengan Pas walaupun namanya tidak disebut dalam al quran namun ianya adalah gerakan Islam yang berusaha melaksanakan amal ma'aruf nahi mungkar serta melahirkan ciri-ciri pemimpin yang disebutkan dalam al quran dan hadis.

Akhir sekali tahniah kepada mereka yang dipilih menerajui saff kepimpinan Pas untuk 2007-2009. Tidak kira sama ada kalian ulama' atau profesional namun tugasan kalian adalah amanah yang besar untuk memacu sebuah gerakan Islam ke mercu kejayaan. Di atas kalian adalah Majlis Syura Ulama' yang akan sentiasa memantau perlaksanaan dasar Islam dalam Pas dan di bawah anda akan dibantu oleh ribuan pendokong yang terdiri daripada pelbagai latar belakang untuk sama-sama menggerakkan Pas ini.

posted by Lidah Penghunus @ 2:56 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter