Friday, June 01, 2007

Pak Lah suruh peniaga runcit contohi pasar raya besar.

Assalamualaikum.

Dalam mengulas tentang gejala kenaikan harga yang menjadi-jadi ketika ini, Perdana Menteri dalam akhbar hari ini meminta para peniaga runcit di negara ini mencontohi pasar raya besar atau hipermarket yang bersedia untuk menurunkan harga barangan

Abdullah yang juga Presiden Umno berkata, peniaga runcit perlu mencontohi tindakan pasar raya besar yang berani menurunkan harga barang kerana mereka sedar pengguna mampu berbelanja apabila ada kenaikan gaji. Berita Harian - 1 Jun 2007.

Nampaknya Pak Lah cuba hendak samakan sebuah pasar raya besar dengan kedai runcit sedangkan kemampuan sesebuah kedai runcit dengan pasar raya besar amat berbeza sekali. Di sini Pak Lah perlu ingat bahawa sesebuah pasar raya besar itu mampu untuk menurunkan harga serendah yang mungkin adalah kerana kemampuan mereka membeli sesuatu barang itu dalam kuantiti yang amat besar dan maka dengan itu ianya boleh diperolehi dengan harga yang amat murah.

Sedangkan peniaga-peniaga runcit ini tidak mampu untuk membeli dengan jumlah kuantiti yang amat besar maka sebab itulah mereka tidak boleh mengikut jejak langkah pasar raya besar yang memang sudah mempunyai kuasa kewangan yang besar itu. Dahulu pun kita telah dengar kerisauan tentang kewujudan banyak pasar raya besar yang akan membunuh golongan peniaga runcit kerana pasar raya jenis ini mampu menawarkan barangan dengan harga paling rendah berbanding kedai runcit biasa.

posted by Lidah Penghunus @ 11:20 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter