Saturday, June 02, 2007

Muktamar Pas yang dilaporkan oleh media perdana

Assalamualaikum.

Yang pertamanya dilaporkan oleh sebuah akhbar perdana bahasa melayu yang melaporkan kononnya salah seorang perwakilan muktamar membidas golongan ulama' dalam Pas sendiri.

Golongan ulama dalam Pas dibidas kerana hanya pandai bercakap, tetapi tidak mendekati masyarakat serta mahir ilmu kehidupan pada zaman moden.Perwakilan Pulau Pinang, Zulkifli Abdul Talib, berkata kebanyakan mereka kini menyeleweng fakta tanpa berusaha memperluaskan ajaran Islam kepada masyarakat.
"Ulama perlu turun padang, bukan hanya tumpu di masjid dan surau untuk menerangkan kepada masyarakat yang masih tidak begitu faham mengenai ajaran Islam sebenar. “Kita perlukan ulama yang mahir ilmu moden dan bukan hanya pandai bercakap kerana sekarang ini ulama nak cari kedudukan dan pengaruh sehingga tidak menyampaikan ajaran Islam sebenar,
" katanya ketika membahaskan ucaptama Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Taib, sempena Muktamar Dewan Ulama Pas ke-46, yang berlangsung di Markas Dewan Ulama (Madu), dekat sini, semalam.Zulkifli turut mempersoalkan ulama didakwanya tidak berani berkorban untuk kepentingan agama kerana masing-masing takut menyampaikan kebenaran.
"Sebahagian ulama takut dengan ancaman. Kalau takut macam mana nak perjuangkan agama? Apa pengorbanan yang dilakukan pada jemaah kita? Ini yang perlu ditanya pada diri sendiri. Berita Harian - 1 Jun 2007.

Jika kita teliti ucapan perwakilan berkenaan ianya tidak pun ditujukan kepada ulama' Pas tetapi kepada kepada mereka yang kononnya mengaku ulama' tetapi takut untuk menyampaikan kebenaran dan yang lebih teruk sekali sanggup untuk bersekongkol dengan kerajaan yang zalim demi untuk keuntungan dunia.

Yang kedua pula sebuah akhbar perdana berbahasa inggeris cuba untuk mengelarkan golongan yang dilihat golongan muda dan profesional dalam Pas sebagai Turki Muda atau young turks.

The divide between the old guard and the young turks in PAS was visible on the sidelines of the party muktamar, which started here yesterday.
Dissenting voices were heard taking swipes at deputy president Nasruddin Mat Isa, who had proposed that more women be fielded as candidates at the next general elections.
Ironically, one of those opposing the move was Dewan Muslimat delegate from Perlis, Ramlah Idris, who said the men are traditionally better leaders than women. The Star - 1 Jun 2007.


Nampaknya media pengampu terus memainkan isu golongan ulama' dan golongan profesional dalam Pas, pelbagai label yang digunakan dan yang terkini akhbar The Star pula menggunakan label Turki Muda kepada mereka yang dianggap golongan profesional dalam Pas. Di sini jika hendak menggunakan label golongan Turki Muda dalam Pas ianya amatlah tidak bertepatan sekali. Jika kita lihat kembali sejarah, Turki Muda ini adalah perkumpulan yang ditubuhkan oleh Mustafa Kamal Attaturk untuk menjatuhkan kerajaan Khalifah Uthmaniah di Turki dan seterusnya menubuhkan sebuah negara sekular. Sebaik sahaja Kerajaan Uthmaniah berjaya dijatuhkan oleh Kamal Attaturk maka wujudlah sebuah negara sekular di bawah pemerintahan beliau yang mengharamkan azan dalam bahasa arab, mengharamkan pemakaian tudung dan pelbagai lagi kerosakan yang dilakukan.

Maka adalah tidak wajar untuk menyamakan mana-mana golongan dalam Pas dengan Gerakan Turki Muda ini kerana perjuangan Pas jelas adalah untuk memperjuangkan Islam sedangkan Turki Muda bertujuan untuk mewujudkan sebuah sekular. Malahan Umno yang jelas memperjuangkan kebangsaan serta mengetepikan perlaksanaan hukum Islam itu juga tidak wajar dikaitan dengan Gerakan Turki Muda kerana mereka belum sampai tahap lagi untuk mengharamkan azan dalam bahasa arab.

posted by Lidah Penghunus @ 2:11 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter