Tuesday, June 05, 2007

Pak Lah tegur kakitangan awam gagal hafal lagu Cemerlang, Gemilang, Terbilang

Assalamualaikum.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menegur segelintir kakitangan awam yang masih tidak dapat menghafal lagu Cemerlang, Gemilang, Terbilang yang sering kali dinyanyikan pada majlis-majlis rasmi kerajaan.
Beliau berkata, walaupun makin ramai yang menghafalnya, masih ada segelintir yang tidak menyanyikan lagu itu.
‘‘Saya perhatikan bila nyanyi lagu ini, makin ramai yang dah hafal, tapi masih ada lagi yang tak nyanyi, senyap saja.
‘‘Nyanyian ini bukan haram, bukan ditegah. Seni katanya pun bukan seni kata yang kotor tetapi sebagai satu peringatan kepada kita dalam nada menggembirakan dan memudahkan seseorang itu menghayati setiap perkataan dalam lagu itu,” Utusan Malaysia - 5 Jun 2007.


Bagi saya antara sebab mengapa segelintir kakitangan ini gagal menghafal lagu Cemerlang, Gemilang, Terbilang yang pertamanya kerana Mereka telah sekian lama dihidangkan dengan lagu-lagu yang bertemakan cinta yang melalaikan dan melemahkan semangat oleh itu mereka lebih suka menghafal lagu-lagu daripada artis-artis ternama yang dilahirkan oleh Akademi Fantasia, Bintang RTM dan sebagainya ini.

Yang keduanya bagaimana mereka hendak menghafal lagu yang melaungkan slogan Cemerlang, Gemilang, Terbilang sedangkan realiti yang mereka nampak dalam kerajaan pentadbiran Pak Lah ialah Cemerlang, Temberang dan Tembelang. Di sini tidak perlulah saya ulang lagi kecurangan yang berlaku dalam kerajaan Barisan Nasional pimpinan Pak Lah ini.

Di sini memang betullah bahawa nyanyian itu selagi tidak bercanggah dengan Islam ianya tidak haram, apatah lagi jika mesejnya memberikan semangat kepada kita untuk menuju kejayaan. Namun dalam pada itu sebagai pemimpin kepada negara umat Islam Pak Lah juga haruslah mengingatkan rakyatnya dan juga kakitangan awam yang beragama Islam agar sekurang-kurangnya menghafal doa-doa harian, asma al husna, ayat-ayat lazim agar ianya menjadi benteng kepada mereka daripada melakukan penyelewengan.

posted by Lidah Penghunus @ 1:16 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter