Wednesday, June 27, 2007

Tan Sri Eric Chia bebas, RM 76.4 juta duit rakyat terus lesap.

Assalamualaikum.

Dalam akhbar hari ini melaporkan Tan Sri Eric Chia yang sebelum ini telah dihadapkan ke mahkamah dan menjalani perbicaraan atas kes pecah amanah yang membabitkan Perwaja Steel pada tahun 1994 telah didapati tidak bersalah dan bebas daripada tuduhan pecah amanah yang melibatkan jumlah RM 76.4 juta.

Bekas Pengarah Urusan Perwaja Steel Sdn Bhd (Perwaja Steel), Tan Sri Eric Chia Eng Hock, semalam dilepas dan dibebaskan daripada tuduhan pecah amanah RM76.4 juta pada 1994.
Hakim Mahkamah Sesyen, Akhtar Tahir memerintahkan Chia, 74, dibebaskan tanpa dipanggil membela diri selepas mendapati pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadapnya.
Beliau berkata, kegagalan pihak pendakwa memanggil dua saksi penting, termasuk seorang warga Jepun, selain pertuduhan yang bercanggah dan mengelirukan, mencacatkan kes mereka.
“Mahkamah serba kekurangan untuk membuat penilaian maksimum kerana saksi material tidak dipanggil langsung untuk memberi keterangan dalam perbicaraan,” kata Akhtar ketika membacakan penghakiman 30 muka suratnya, semalam. Berita Harian - 27 Jun 2007.

Dengan keputusan ini ianya bermakna sudah masuk 13 tahun wang rakyat 76.4 juta lesap namun hingga kini kita masih lagi belum dapat menangkap dan menjatuhkan hukuman yang setimpal kepada orang bertanggungjawab. Di sini saya tidaklah berniat untuk mempertikaikan keputusan mahkamah itu. Namun kita amat-amat terkilan apabila wang rakyat sebanyak itu lesap begitu sahaja dan orang yang bertanggungjawab hingga kini terus bebas menikmati kekayaan hasil rompakan.

Selepas ini kita akan menunggu pula keputusan rasuah Tan Sri Kasitah Gadam dan keputusan siasatan BPR Datuk Johari Baharum dan kita juga masih menunggu-nunggu bila lagi beberapa individu yang disyakki terbabit dengan rasuah dan penyelewengan akan disiasat dan dihadapkan ke mahkamah. Nampaknya juga dengan keputusan ini mungkin akan meyakinkan lagi orang yang berkenaan bahawa keputusan BPR akan menyebelahinya. Apapun tahniah kepada Pak Lah kerana inilah yang rakyat dapat daripada kempen memerangi rasuah anda.

posted by Lidah Penghunus @ 1:12 PM   1 comments

1 Comments:

At 9:07 AM, Blogger Mardihah said...

salam kunjungan rasmi..
teruskan penulisan anta!
jazakallah

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter