Friday, June 22, 2007

Isu penganugerakan Sir kepada Salman Rushdie.

Assalamualaikum.

Selepas solat Jumaat tadi di Masjid ar-Rahman, Universiti Malaya saya berpeluang mengikuti satudemonstrasi yang dianjurkan mahasiswa Islam UM. Tujuannya yang pertamanya bagi membantah pencabulan demokrasi di Palestin dan yang kedua membantah penganugerahan Sir kepada Salman Rushdie oleh kerajaan Britain.

Di sini saya ingin menyentuh sedikit berkenaan penganugerahan darjah tertinggi kepada Salman Rushdie yang menulis buku bertajuk Satanic Verses yang telah menghina Islam dan rasulullah SAW. Sebagai seorang penulis walaupun hanya di laman blog, walaupun kita menyokong kebebasan bersuara dan menulis, menentang segala percubaan untuk menyekat kebebasan bersuara termasuk di laman blog, namun kita tidaklah sampai membenarkan suara-suara yang menghina agama Islam, hatta menghina agama lain sekalipun kita tidak setuju. Kerana kebebasan bersuara dalam Islam tetap ada had dan batasannya yang dibenarkan oleh syarak

Kita menulis dan memperjuangankan kebebasan menulis adalah untuk menyuarakan keadilan menentang kezaliman, menegur apa yang tidak betul dan seterusnya bagi mewujudkan kesejahteraan dalam negara. Dengan penganugerahan oleh kerajaan Britain kepada penulis yang menghina Islam itu maka jelaslah bahawa negara sekutu rapat Amerika itu cuba memberitahu masyarakat dunia bahawa mereka menyokong golongan yang menghina Islam.

Demonstrasi yang berlangsung petang tadi sebenarnya hanyalah permulaan dan dibuat secara kecil-kecilan, namun mesejnya tetap tegas dan jelas. Insya-Allah, satu demonstrasi besar-besaran akan diadakan pada 29 Jun ini di depan kedutaan Amerika bagi kita umat Islam dan pencinta keadilan menyuarakan berkenaan kedua-dua isu itu tadi.

posted by Lidah Penghunus @ 4:31 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter