Sunday, July 08, 2007

Umno dan sekularismenya punca Melayu berpecah.

Assalamualaikum.

Dalam akhbar hari ini, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo semasa merasmikan Persidangan Perwakilan Pergerakan Wanita Umno Bahagian Kepala Batas menunjukkan kerisauan beliau tentang apa yang dipanggil sebagai perpecahan Melayu.

Orang Melayu akan menjadi ‘bangsa gelandangan’ di negara sendiri jika berpecah dan tidak berusaha untuk bersatu, kata Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo.
"Orang Melayu kini berpecah kepada tiga kumpulan iaitu Umno, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR)."Jika Melayu tidak berusaha bersatu semula seperti pada masa awal penubuhan Umno pada 1946, kita akan menjadi bangsa gelandangan – ada tidak menambah, tidak ada pun tidak mengurangkan," Berita Minggu - 8 Julai 2007.

Di sini Datuk Seri Khir Toyo harus sedar bahawa punca perpecahan Umno selama ini adalah kerana dasar sekularisme yang diamalkan oleh Umno sendiri dan menolak Islam. Oleh sebab itulah seawal sebelum merdeka lagi sudah wujud 'perpecahan' yang pertama iaitu keluarnya kumpulan yangt pro-Islam dalam Umno dan menubuhkan Parti Islam Se-Tanah Melayu dan perpecahan dalam Umno ini sama ada yang besar atau yang kecil sehingga kini tidak pernah berhenti. Ini terjadi kerana bukan sahaja kerana Sekularisme yang mereka pegang malahan ianya ditambah pula dengan dasar-dasar mereka yang tidak adil, zalim, menindas, korupsi dan pelbagai lagi keburukan yang didatangkan bersama-sama sikap mereka yang menolak Islam itu.

Jadi saranan Datuk Seri Khir agar Melayu kembali bersatu seperti ketika penubuhan Umno tahun 1946 adalah amat-amat tidak tepat kerana penubuhan Umno bukanlah penyelesai masalah. Yang sepatutnya dilakukan ialaha dengan kembali kepada al quran serta ajaran Rasulullah SAW yang tetap relevan dari dahulu hingga kini. Kerana hanya dengan Islamlah sesuatu bangsa itu akan dimuliakan oleh Allah. Tentang kenyataan Datuk Khir di bawah ini pula;

Mohamad Khir berkata, beliau amat berharap orang Melayu, terutama ahli parti pembangkang khasnya PKR supaya bersatu kembali dan memberi sokongan ke arah penyatuan bangsa Melayu di bawah Umno.
"Saya minta ahli PKR, termasuk Penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim utamakan kepentingan agama dan bangsa,"
Beliau berkata, bekas ahli parti itu boleh menjadi penyokong Umno terlebih dulu kerana Umno adalah sebuah parti yang mengamalkan sikap terbuka.
"Dulu ketika Ku Li (Tengku Razaleigh Hamzah) keluar Umno dan tubuhkan Semangat 46, kemudian parti itu bubar, Umno terima semula mereka.
"Kita tak mahu mereka (bekas ahli PKR) balik (kepada Umno) hanya untuk jawatan. Mereka kena tunjuk kesungguhan untuk bersatu padu dan menjadi penyokong yang setia membantu memperjuangkan nasib Melayu," Berita Minggu - 8 Julai 2007.

Di sini Khir Toyolah yang harus meninggalkan Umno, melepaskan jawatannya dalam kerajaan serta parti dan seterusnya menyertai parti yang memperjuangkan Islam sebagai membuktinya kesungguhan beliau memperjuangkan agama dan bangsa. Datuk Seri Anwar sudah pun membuktikannya apabila beliau ketika dahulu sanggup dicemuh oleh rakan-rakan seperjuangannya dalam percubaan beliau untuk bersatu dengan Umno untuk membersihkannya dari dalam.

posted by Lidah Penghunus @ 10:02 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter