Sunday, September 16, 2007

Kakitangan Kementerian Pelajaran paling ramai terlibat dengan dadah.

Assalamualaikum.

NUTP bimbang guru jual dadah.
KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) bimbang kemungkinan ada guru yang terbabit dalam penyalahgunaan dadah turut mengedar dadah kepada pelajar sekolah. Presiden NUTP, Anuar Ibrahim, berkata walaupun belum dibuktikan, isu itu perlu ditangani dan dicegah segera bagi mengelakkan profesion perguruan yang disanjung tinggi masyarakat dicemari gejala negatif.
Katanya, tindakan Polis Bukit Aman mendedahkan statistik penjawat awam terbabit dalam pelbagai kesalahan dadah dengan kakitangan Kementerian Pelajaran mencatatkan jumlah kes paling tinggi memang wajar kerana ia akan menyedarkan banyak pihak.
Jika kes guru ditahan kerana menagih, ia hanya membabitkan diri sendiri, tetapi jika guru mengedar dadah, kita boleh anggap sebagai pengkhianat.
Apa akan jadi jika dia mengedar di sekolah. Motif pengedaran dadah adalah semata-mata mengaut keuntungan. Mereka membinasakan anak bangsa sendiri dan mengaut keuntungan. Moralnya terlalu rendah kerana masyarakat memang menghormati guru dan kita sepatutnya membalasnya dengan cara betul.
Kami sedih kerana perkara seperti itu berlaku dan guru sepatutnya tidak terbabit langsung dalam apa-apa salah laku yang menjejaskan imej diri dan guru lain, katanya ketika dihubungi semalam. Beliau diminta mengulas pendedahan Bukit Aman kelmarin yang mencatatkan 167 penjawat awam ditahan sepanjang tempoh enam bulan lalu, peningkatan 37 tangkapan berbanding hanya 130 kakitangan dalam tempoh sama tahun lalu.
Daripada jumlah itu, 39 penjawat awam adalah kakitangan Kementerian Pelajaran berbanding 34 tahun lalu dan 30 pada tahun 2005. Jumlah itu hanya membabitkan penahanan mengikut Akta Dadah Berbahaya 1952 iaitu kesalahan mengedar dan memiliki dadah, tidak termasuk sembilan guru ditahan mengikut Akta Pencegahan Dadah (APD). Berita Minggu - 16 September 2007.

Takut kita mendengar laporan di atas ini apabila ianya melibatkan para guru. Guru adalah golongan profesional yang bukan sahaja mengajar pelajar dengan subjek-subjek tertentu yang bertujuan untuk pencapaian akademik sahaja. Lebih daripada itu guru adalah warga pendidik yang menyemai akhlak yang mulia kepada para pelajar. Tetapi apabila guru sendiri terlibat dengan penyalahgunaan dadah dan gejala negatif yang lain bagaimana mungkin mereka boleh mendidik anak-anak bangsa untuk menjadi generasi yang berakhlak?

Adakah ibu bapa akan berasa yakin untuk menghantar anak-anak mereka ke sekolah yang ditadbir oleh Kementerian Pelajaran jika anak-anak mereka akan dididik oleh guru yang dikalangan mereka adalah penagih dadah? Di sini kita akui bahawa hanya sebilangan kecil guru yang terlibat dengan dadah namun begitu jika masalah ini tidak dibendung dari awal ianya boleh menjadi masalah yang besar kepada negara. Sekarang ini pun kita sudah cukup lemas dengan keruntuhan akhlak remaja hingga ke peringkat pelajar IPTA. Jadi kita tidak mahu ianya diburukkan lagi dengan keruntuhan akhlak golongan pendidik.

Di sini kita hairan bagaimana kakitangan kementerian yang bertanggungjawab berkenaan pendidikan paling ramai dilaporkan terlibat dengan dadah. Sebelum ini nama Dato' Hishammuddin Tun Hussein iaitu Menteri Pelajaran yang sekarang antara yang disebut-sebut berkenaan masalah penyelewengan dalam pembelian peralatan dan kelengkapan di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN). Maka adalah elok jika Dato' Hishammuddin Tun Hussein mengambil tanggungjawab atas apa yang berlaku ini.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 54 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 4:21 PM   1 comments

1 Comments:

At 2:06 AM, Anonymous Nazrul said...

maaf la...APD bukan Akta Pencegahan Dadah, tapi Akta Penagih Dadah...

 

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter