Sunday, September 02, 2007

XPDC da'wah dan XPDC tawan Gunung Nuang.

Assalamualaikum.

Pada malam merdeka yang lalu saya dan beberapa orang sahabat telah mengikuti program XPDC da'wah bagi memberi risalah dan penerangan dan da'wah kepada mereka yang menyambut ambang 50 tahun merdeka pada malam itu. Apa yang saya dapati sambutan ulangtahun kemerdekaan yang ke-50 ini rupanya tiada bezanya dengan sambutan yang sebelumnya apabila melihatkan gelagat anak-anak muda yang hanyut dan rosak akhlaknya.

Pada keesokan harinya pula saya dan sahabat-sahabat telah menyertai XPDC menawan gunung Nuang yang terletak di Hulu Langat, Selangor. Apa yang ingin saya kaitkan XPDC ini dengan sambutan 50 tahun merdeka yang ialah perjalanan merentas hutan dan bukit-bukau yang memenatkan dan penuh mencabar. Di situ saya terbayangkan bagaimana peritnya perjalanan para pejuang kemerdekaan dahulu meredah hutan akibat diburu oleh penjajah atas sebab menuntut kemerdekaan lalu dituduh sebagai kumpulan pelampau atau golongan berhaluan kiri.

Maka terlintas di fikiran saya pada masa itu bahawa tergamaknya Umno dan Barisan Nasional apabila menafikan peranan mereka dalam menuntut kemerdekaan dan hanya menobatkan Umno dan sekutu mereka sahaja memperjuangkan kemerdekaan. Sedangkan golongan yang dicop sebagai golongan kiri dan komunis ini telah merasai kepayahan berbanding pemimpin Umno ketika itu yang malahan menerima 'karpet merah' daripada British. Sepatutnya mereka juga turut diraikan sebagai pejuang kemerdekaan. Namun apa yang kita lihat pada sambutan ambang merdeka tempoh hari, seolah-olah ianya adalah majlis untuk Umno dan Barisan Nasional.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 68 HARI LAGI

posted by Lidah Penghunus @ 5:03 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter