Wednesday, August 29, 2007

Khairy Jamaludin jahil sejarah atau termakan dengan putar belit Sejarah oleh Umno?

Assalamualaikum.

Jangan pertikai sambutan berkait BN: Khairy

SEREMBAN: Pemuda Umno meminta semua pihak menerima hakikat bahawa program dan aktiviti yang dilaksanakan sempena sambutan kemerdekaan negara tidak boleh lari daripada dikaitkan dengan Barisan Nasional (BN).
Naib Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, sudah termaktub dalam sejarah bahawa kemerdekaan negara yang dicapai pada 31 Ogos 1957 adalah hasil perjuangan dan tuntutan yang dilakukan parti memerintah.
"Sejarah tidak boleh diubah bahawa parti yang menuntut kemerdekaan dan menjayakan kemerdekaan negara ialah parti memerintah iaitu Perikatan (UMNO, MCA dan MIC) pada masa itu dan kini Barisan Nasional (BN).

"Ketika itu di manakah parti pembangkang. Jadi, kemerdekaan negara sudah sinonim dengan parti memerintah dan kita tidak boleh pisahkan segala program kemerdekaan yang akan disambut Jumaat ini dengan parti memerintah," Berita Harian - 29 Ogos 2007.

Kita tidak pasti sama ada menantu Pak Lah ini memang buta dan jahil sejarah atau memang beliau sudah lama termakan dengan putar belit fakta sejarah yang dilakukan oleh Umno apabila beliau mempersoalkan di mana pembangkang dalam usaha menuntut kemerdekaan. Kita nak tanya adakah mereka yang memperjuangkan kemerdekaan hingga terpaksa merengkok dalam penjara penjajah adalah daripada parti pemerintah dan kita mahu tanya berapa ramai pemimpin Umno ketika itu yang disumbatkan ke penjara Britih kerana berjuang menuntut kemerdekaan?

Pas ketika itu walaupun perkataan merdeka tiada dalam perlembagaan parti namun cita-cita parti itu untuk mewujudkan sebuah pemerintahan Islam sudah membuktikan bahawa merdeka ada dalam agenda parti tersebut kerana sebelum sebuah negara Islam itu ditegakkan maka ianya mestilah dimerdekakan dahulu daripada cengkaman penjajah. Dan sebaik sahaja negara mendapat kemerdekaan, agenda mempertahan dan mengukuhkan kemerdekaan terus dimasukkan dalam agenda perjuangan Pas. Kerana untuk mempertahankan kemerdekaan itu lebih berat sebenarnya daripada mendapatkannya.

Jika Khairy mengatakan bahawa kemerdekaan sinonim dengan parti pemerintah dan sambutannya tidak boleh dipisahkan dengan parti pemerintah maka tidak perlulah mereka hendak sibuk-sibuk minta rakyat yang bukan daripada parti pemerintah kibarkan bendera. Biar mereka daripada parti pemerintah sahaja yang kibarkan jalur gemilang kerana mereka sahaja yang memperjuangkan kemerdekaan, orang lain bukan pejuang kemerdekaan.


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 72 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 6:03 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter