Monday, August 20, 2007

Kisah Chow Kit dan Pejabat Agung Pas.

Assalamualaikum.

Sedih apabila membaca tabloid Harian Metro hari ini yang mencerita bahawa masih ada warga tua yang berumur 65 yang masih melacur di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur untuk mencari sesuap nasi dan membesar serta menyekolahkan anak hingga ke peringkat IPTA. Yang menyayat hati apabila anak yang berjaya anak yang berjaya ke universiti dan mendapat ijazah itu enggan mengaku wanita itu sebagai ibu kerana malu;

Namun, selepas anaknya berjaya mendapat ijazah serta pekerjaan bergaji lumayan, dia enggan mengaku wanita tua itu ibunya kerana malu," katanya.
Menurutnya, perbuatan itu amat dikesalkan, namun ia dianggap antara cerita `duka' golongan berkenaan yang perlu dijadikan iktibar.
"Hakikatnya golongan ini bukan mahu menjadi pekerja seks. Mereka mempunyai cerita pahit dan sejarah duka hingga terjebak ke lembah hina."
Malah, kurang pendidikan dan latar belakang keluarga bermasalah turut menjadi punca mereka menjadi pekerja seks. Namun, maklumat juga mendapati ada antara pekerja seks di kalangan mak nyah adalah siswazah," katanya.
Menurutnya, sikap orang ramai yang memandang hina dan menyisihkan golongan 'lembut' menyebabkan mereka seolah-olah tiada tempat dalam masyarakat sehingga akhirnya terperangkap dalam kancah pelacuran.
"Lebih membimbangkan apabila golongan ini tidak mendapat pembelaan sewajarnya berikutan sikap masyarakat yang lebih memandang hina berbanding keinginan membantu mereka mengubah cara hidup."
Akibatnya ada antara mereka terpaksa membawa anak kecil ketika menjual tubuh, malah bekerja 24 jam sehari bagi membesarkan anak-anak," katanya.
Menurutnya, walaupun menyedari pekerjaan itu jijik, golongan ini tetap manusia biasa yang menyayangi anak-anak dan sanggup berkorban untuk membesarkan keluarga. Harian Metro - 20 Ogos 2007.

Kita amat kesal kerana sudah 50 tahun negara kita merdeka tetapi masalah perdagangan seks di Kuala Lumpur khususnya di sekitar Chow Kit ini masih lagi belum selesai dan masih ada lagi insan-insan yang terpaksa melakukan pekerjaan kotor ini untuk menyara keluarga. Mungkinkah ini adalah dorongan daripada seorang ustazah yang pernah mengatakan ibu tunggal boleh melacur jika dalam kesempitan hidup?

Nampaknya kerajaan Barisal Nasional terus gagal mengatasi masalah ini. Sekarang ini pun Pejabat Agung Pas terletak berhampiran dengan pusat kegiatan perdagangan 'gelap' ini. Maka kita amat-amat beharap agar Pas dapat menjadi penyelamat kepada mereka yang telah tersalah memilih jalan ini. Walaupun mereka ini telah melakukan kesilapan yang bertentangan dengan agama namun Pas sebagai parti Islam tidak boleh terus-menerus menyalahkan serta meminggirkan mereka yang terjebak bukan kerana kerelaan mereka sendiri.

Semoga kehadiran Pas sebagai gerakan Islam di sana akan membersihkan tempat berkenaan serta insan-insan yang berkenaan daripada noda dan seterusnya menyinari tempat berkenaan dengan Islam. Kita juga berharap agar suatu hari nanti Chow Kit yang dahulu terkenal dengan pusat pelacuran dan dadah akan bertukar menjadi pusat penyebaran Islam. Insya-Allah.


HIMPUNAN RAKYAT DI PUTRAJAYA - 81 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 11:00 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter