Sunday, August 12, 2007

Antara impian dan fokus Pas pada pilihanraya umum ke-12

Assalamualaikum.

Dari hari Jumaat yang lepas telah keluar berita tentang sasaran Pas untuk memenangi sejumlah 40 kerusi parlimen dalam pilihanraya umum yang akan datang. Rupanya isu ini telah menjadi sebutan hingga ke akhbar hari ini. Malahan Naib Presiden Umno sendiri menganggap ianya sebagai angan-angan Mat Jenin daripada Pas. Namun apabila dibuat undian SMS oleh TV3 ternyata kenyataan Tan Sri Muhyidin Yassin ini telah ditolak oleh majoriti penonton TV3.

Jika kita lihat akhbar Utusan Malaysia Jumaat yang lepas, sasaran Pas untuk menang 40 kerusi parlimen ini telah menjadi sendaan di ruangan Senyum Kambing. Dua ekor kambing dalam kartun berkenaan mempersoalkan mengapa Pas hanya hendak menang 40 kerusi, mengapa tidak lebih daripada itu. Dalam akhbar hari ini pula Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan keyakinannya bahawa impian Pas itu tidak akan jadi kenyataan;

Timbalan Perdana Menteri berkata, seperti biasa, bilangan kerusi yang akan diperoleh parti pembangkang itu jauh lebih rendah daripada sasaran yang dinyatakan sebelum pilihan raya
“Itu perkara biasalah. Setiap kali ada pilihan raya, Pas akan menggambarkan hasrat mereka tetapi apa yang mereka nyatakan sebagai impian tidak menjadi kenyataan, bilangan kerusi yang mereka peroleh jauh lebih rendahh daripada impian atau sasaran yang mereka nyatakan sebelum pilihan raya. Berita Harian - 12 Ogos 2007.

Nampaknya dua ekor kambing itu, media-media yang di kawal oleh Umno dan pemimpin-pemimpin mereka tidak faham apa yang dikatakan dengan fokus. Adakah mereka tidak tahu beza antara fokus dan impian? Jika hendak sebut tentang impian sudah tentulah Pas ingin tawan semua kerusi parlimen dan negeri. Tetapi Pas mempunyai kerusi fokusnya yang sendiri yang mereka kaji kerusi-kerusi tersebut mempunyai potensi untuk menang. Dan melalui fokus ini jugalah mereka akan mengandakan usaha.

Salah satu usaha Pas yang kita lihat sekarang ialah menuntut pemilihan demokrasi dan pembersihan pilihanraya. Maka ini sudah jelas bahawa ianya bukannya impian atau angan-angan Mat Jenin seperti yang didakwa oleh mereka. Pas tidak pernah pun sebut hendak memerintah Malaysia dalam pilihanraya umum yang terdekat. Di sini juga kita ingin bertanya bagaimana pula dengan impian mereka untuk mensasarkan pembangkang sifar, menguburkan PKR dan menawan Kelantan dalam pilihanraya umum akan datang. Adakah itu juga boleh disebut sebagai angan-angan Mat Jenin daripada Umno dan Barisan Nasional?

posted by Lidah Penghunus @ 12:17 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter