Saturday, August 04, 2007

Pak Lah kena jadi orang pertama ambil VSS

Assalamualaikum.

Berkenaan Skim Pemberhentian Sukarela atau VSS yang dicadangkan oleh Ketua Setiausaha Negara beberapa hari yang lepas, dalam akhbar hari ini Perdana Menteri sendiri telah menyambut baik cadangan berkenaan yang beliau lihat cara terbaik untuk 'melepaskan' mereka yang dilihat bermasalah untuk menerus tugas dalam pentadbiran awam.

Bagi saya sendiri VSS ini dari satu sudut ianya baik sebenarnya untuk dilaksanakan asalkan dibuat dalam bentuk sukarela, bukannya paksaan. Kerana ada segelintir kakitangan awam yang melewati umur 40-an sudah tidak berminat lagi untuk bekerja dan jika diberi pilihan mereka teringin untuk bersara awal. Jadi VSS ini adalah satu langkah yang terbaik. Cumanya keburukan VSS ini pula ianya akan menjadi satu beban kewangan kepada kerajaan kerana mereka yang menerima VSS perlu dibayar pampasan mengikut tempoh perkhidmatan mereka.

Kita juga boleh menerima cadangan ini dengan syarat kerajaan perlulah mengurangkan pengambilan jawatan kontrak dan menyerapkan mereka di jawatan kontrak sekarang ini ke jawatan tetap. Kerana ada yang terpaksa menunggu hingga 15 tahun untuk diserapkan ke jawatan tetap dan ini amat merugikan kakitangan awam itu sendiri dari segi tempoh perkhidmatan dan skim pencen.

Akhir sekali berkenaan VSS ini bagi saya orang yang pertama yang harus mengambil skim ini ialah Perdana Menteri sendiri iaitu Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Kerana Pak Lah sekarang ini dilihat gagal menguruskan negara dengan baik malahan akhir-akhir ini terutamanya sejak berkahwin beliau dilihat sering bercuti dan melancong. Ini disebut sendiri oleh Ahli Majlis Tertinggi PKR, Badrul Hisham Shaharin dalam laman web Harakahdaily bertarikh 3 Ogos 2007. http://www.harakahdaily.net/bm/index.php?option=com_content&task=view&id=9078&Itemid=85

Dan selepas Pak Lah, orang yang patut mengambil VSS ini ialah menteri-menteri kabinet beliau yang korup dan bermasalah itu. Ini seleras dengan saranan Raja Muda Perak, Dr Raja Nazrin Shah tempoh hari agar menolak pemimpin yang korup yang tercalar moralnya. Cumanya untuk mereka ini tidak perlulah membazir wang rakyat dengan membayar jumlah pampasan yang besar kerana selama ini pun mereka sudah cukup membazirkan wang rakyat.

posted by Lidah Penghunus @ 5:58 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter