Friday, July 27, 2007

Bajet dan pilihanraya.

Assalamualaikum.

Ada dua tajuk akhbar yang ingin saya sentuh hari ini. Yang pertama ialah berkenaan pertimbangan kerajaan untuk memberi bonus kepada penjawat awam dalam bajet 2008;

Kerajaan akan menimbangkan pemberian bonus kepada kakitangan awam tahun ini dalam pembentangan Bajet 2008, kata Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.
Bagaimanapun katanya, perkara itu akan diputuskan oleh kerajaan terutama Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan.
‘‘Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menyatakan mereka memahami situasi kewangan kerajaan.
‘‘Tetapi seperti kebiasaannya, bonus adalah satu isu yang akan dipertimbangkan oleh kerajaan terutama Perdana Menteri dan dalam bajet, ia menjadi perkara yang akan diputuskan,” Utusan Malaysia - 27 Julai 2007.


Dan kedua ialah berkenaan ramalan Tengku Razaleigh Hamzah bahawa pilihanraya umum ke-12 jatuh pada Febuari tahun hadapan;

Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah meramalkan pilihan raya umum ke-12 akan diadakan pada Februari tahun depan dan bukannya tahun ini.
“Terlalu awal untuk diadakan pada tahun ini kerana Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) baru sahaja dimulakan belum lagi menampakkan apa yang telah dilakukan kepada orang ramai setakat ini.
“Jadi, jika ada memperuntukkan pilihan raya umum selepas Hari Raya Puasa, saya fikir adalah terlalu awal,” kata beliau sambil menambah bahawa ia adalah dalam tangan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk memutuskan mengenai tarikhnya. Utusan Malaysia - 27 Julai 2007.


Apapun ramalan yang dikemukakan, persediaan pilihanraya mestilah diteruskan. Kita tidak mahu ramalan-ramalan sebegini membuatkan persediaan kita menjadi longgar kerana menganggap pilihanraya lambat lagi. Samalah juga dengan mereka yang sudah bersedia untuk membuat perubahan dalam pilihanraya akan datang. Janganlah kerana tawaran bonus (baru dalam pertimbangan) itu membuatkan kita berbelah bagi.

Kerana kita sudah tahu bahawa semua itu hanyalah untuk pilihanraya. Kenyataan Ku Li yang mengatakan bahawa Rancangan Malaysia kesembilan baru sahaja dilaksanakan dan belum lagi menampakkan apa yang telah dilakukan untuk rakyat antara sebab pilihanraya belum boleh diadakan dalam masa terdekat adalah bukti bahawa kerajaan melakukan sesuatu adalah untuk pilihanraya, bukan kerana rakyat.

Kembali kepada isu pertimbangan untuk memberikan bonus kepada kakitangan awam itu tadi. Sebelum ini kita sudah dengar kenyataan daripada CUEPACS yang tidak mengharapkan pemberian bonus kepada kakitangan awam dalam Bajet 2008 yang akan dibentangkan nanti. Maka adalah baik jika kerajaan pertimbangan pula untuk melaksanakan dasar gaji minimum pekerja swasta seperti yang dituntut oleh MTUC. Kerana apabila sahaja gaji baru kakitangan awam keluar 25 haribulan yang lalu dilaporkan banyak harga barang yang naik dan ini sudah tentulah lebih membebankan kakitangan swasta yang gaji mereka masih di paras kemiskinan.

posted by Lidah Penghunus @ 11:42 AM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter