Sunday, July 22, 2007

Kes dera pelajar - Mereka ikut siapa?

Assalamualaikum.

Di sini saya ingin mengulas sedikit tentang kejadian mendera pelajar oleh pihak sekolah yang dilaporkan oleh akhbar hari ini. Berita tentang penderaan pelajar ini juga telah mendapat perhatian oleh Kementerian Pelajaran sendiri yang membidas tindakan tersebut;

Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengingatkan pendidik di seluruh negara, era guru bermaharajalela dengan bertindak sewenang-wenangnya termasuk mendera pelajar sudah lama berlalu.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kejadian 200 pelajar perempuan Tingkatan Satu hingga Lima Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bawang Assan dekat Sibu, yang dihukum berendam di dalam kolam ikan yang kotor, selama satu jam, kerana kesalahan seorang daripada mereka membuang tuala wanita di dalam mangkuk tandas asrama perempuan sekolah itu, Rabu lalu.
Kita akan ambil tindakan terhadap segelintir (yang mempunyai masalah disiplin) dan kalau mereka rasa boleh bermaharajalela, zaman itu dah berlalu," Berita Harian - 22 Julai 2007.

Memandangkan gejala sosial dan masalah disiplin di kalangan pelajar sekolah yang membimbangkan dewasa ini kita amat setujulah pihak sekolah dan guru mengambil pendekatan tegas terhadap pelajar yang mempunyai masalah disiplin. Namun ianya tidak sepatutnya sampai mendera dan melibatkan pelajar yang tidak bersalah seperti yang terjadi dalam kes itu tadi.

Namun begitu apa yang hendak dihairankan kerana kerajaan sendiri pun mengamalkan akta yang mendera rakyat seperti ISA, Akta Polis dan sebagainya yang sepatutnya akta-akta yang jelas zalim ini tidak digunakan lagi pada zaman ini.

posted by Lidah Penghunus @ 10:44 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter