Wednesday, August 08, 2007

Sultan Selangor tarik darjah kebesaran mereka yang korup.

Assalamualaikum.

Sultan Selangor, Sultan Sharafudin Idris Shah, menarik balik gelaran Datuk seorang ahli perniagaan, Chow C K Kenneth yang didapati bersalah membabitkan kes Suruhanjaya Sekuriti (SC).Mesyuarat ke-122 Dewan Diraja Selangor di Istana Alam Shah, Klang, 2 Ogos lalu, juga menggantung gelaran Datuk bekas Pengarah Urusan NasionCom Holdings Berhad (NCHB), Chee Kok Wing yang menghadapi tuduhan menipu SC.
Selain itu, mesyuarat berkenaan mengekalkan keputusan menggantung gelaran Datuk empat penerima darjah kebesaran negeri berikutan kes mereka di mahkamah belum selesai.Mereka ialah bekas Ahli Exco Negeri, Saidin Thamby dan Mohd Shariff Jajang, bekas Dekan Fakulti Sains Sukan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Dr Mohd Saberi Salleh dan bekas Pengurus Besar Kanan (Pelaburan) Tabung Haji, Mohamad Safie. Berita Harian – 8 Ogos 2007.


Memang wajarlah kurniaan darjah kebesaran kepada mereka yang korup ini ditarik balik oleh baginda sultan. Kerana pangkat Datuk ini dikurniakan kepada mereka yang telah memberi khidmat baktinya kepada negara atau negeri. Tetapi jika mereka ini sudah mula untuk merosakkan negara melalui kelakuan buruk mereka maka tiada guna lagi untuk mereka diberi penghormatan. Bagi saya tindakan baginda Sultan Selangor ini amat senada dengan titah ucapan Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah yang menyeru rakyat agar menolak mereka yang korup sebagai pemimpin.

Di Negeri Selangor ini kita percaya ramai lagi pemimpin-pemimpin berpangkat Datuk yang korup yang menunggu masa untuk pangkat Datuknya ditarik dan orang yang paling menjadi perhatian sudah tentulah Datuk Zakaria Deros yang pernah dimurkai oleh Sultan Selangor kerana ‘istana’ miliknya.

posted by Lidah Penghunus @ 4:45 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter