Tuesday, August 07, 2007

Kibaran Jalur Gemilang yang masih lagi layu.

Assalamualaikum.

Hari sudah pun masuk 7 Ogos. Ada 24 hari lagi untuk kita manyambut ulangtahun kemerdekaan negara yang ke-50. Di peringkat kerajaan pusat kita sudah mengetahui bagaimana besarnya persiapan mereka untuk menyambut hari yang dilihat penuh bermakna bagi rakyat Malaysia ini.

Semalam semasa di jalanan saya dapati tidak banyak kenderaan yang menaikkan bendera kebangsaan. Malahan boleh dikatakan amat susah untuk jumpa kereta yang berkibar dengan Jalur Gemilang. Begitulah juga dengan bangunan-bangunan dan premis terutamanya milik persendirian atau swasta. Malahan sebuah plaza Tol juga kelihatan tidak menampakkan kemeriahan menyambut kemerdekaan ke-50. Yang ada hanya banner dan bendera yang biasa dikibarkan di tiang sahaja.

Maka di sini kita tertanya-tanya mengapa boleh jadi begini? Mengapa agak dingin sambutan yang diberikan? Sedangkan kerajaan memberikan galakan kepada rakyat untuk mengibarkan Jalur Gemilang dengan menyediakan peruntukkan untuk membeli bendera. Malahan amaran juga diberikan kepada premis yang gagal mengibarkan bendera akan disiarkan di media massa (Tak tahulah kalau mereka juga minta bantuan bloggers untuk perkara sebegini). Apapun kita akan dapatkan juga jawapan kepada persoalan ini sedikit masa lagi. Sama-sama kita tunggu.

posted by Lidah Penghunus @ 8:10 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter