Monday, August 06, 2007

80,000 polis sedia hadapi pilihan raya - Diharapkan bukan sedia untuk diperalat.

Assalamualaikum.

Sebagai menunjukkan bukti bahawa pilihanraya sudah makin hampir, akhbar hari ini memetik kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan bahawa kira-kira 8000 anggota PDRM seluruh negara sudah bersedia untuk menghadapi pilihanraya umum ke-12.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata PDRM sudah memberi taklimat kepada seluruh anggota dan pegawainya, termasuk latihan mengenai tatacara pilihan raya serta kaedah keselamatan perlu diambil sebelum dan selepas hari pengundian
Selaras itu, semua cuti anggota PDRM akan dibekukan sebaik saja kerajaan mengumumkan pembubaran Parlimen sehingga selepas berlangsungnya hari mengundi. "Setakat ini, PDRM tidak ada apa-apa masalah kerana kita sudah membuat persiapan awal,"
Musa berkata, beliau yakin kecekapan dan kemampuan anggota polis untuk memantau perjalanan pilihan raya tanpa menghadapi banyak masalah, khususnya daripada segi keselamatan rakyat yang keluar mengundi. Berita Harian - 6 Ogos 2007.

Apa yang kita harapkan ialah agar kali ini pihak polis bersedia untuk menghadapi pilihanraya dalam tugas mereka menjaga keselamatan semasa hari berkempen dan hari pembuangan undi iaitu keselamatan para pengundi dan juga petugas parti yang bertanding. Bukannya bersiap sedia untuk menjadi alat kepada parti pemerintah Umno dan Barisan Nasional dalam menghadapi pembangkang.

Kita amat kesal pada pilihanraya kecil Dun Ijok yang lalu pihak polis telah dijadikan alat untuk Barisan Nasional menentang pakatan pembangkang yang terdiri daripada Pas dan PKR. Mereka yang sepatutnya menjaga keselamatan pengundi dan petugas parti telah dipergunakan untuk mengganggu ceramah kempen parti pembangkang, membuat banyak sekatan jalanraya untuk menakut-nakutkan petugas parti tetapi gagal membendung tindakan samseng dan ganas pemuda BN terutamanya yang melibatkan insiden petugas BA dipukul oleh pemuda BN.

Di sini pihak PDRM harus ingat bahawa imej mereka sekarang ini telah pun tercalar oleh masalah anggota mereka sendiri. Jangan nanti kerana sikap mereka yang berterusan menjadi alat parti pemerintah dalam pilihanraya maka PDRM tidak akan dihormati lagi oleh masyarakat. Kita mengatakan sebegini bukan bermakna kita mahu memusuhi pihak polis, tetapi kerana kita memerlukan mereka untuk menjaga keselamatan.

posted by Lidah Penghunus @ 1:19 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter