Wednesday, August 15, 2007

Mahasiswa pada era 50 tahun kemerdekaan.

Assalamualaikum

30.5% pelajar universiti sanggup ambil rasuah.

KUALA LUMPUR 14 Ogos – Sebanyak 30.5 peratus pelajar universiti di negara ini yang ditanya pendapat mereka sanggup mengambil rasuah jika diberi peluang berbuat demikian, kata Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR), Datuk Ahmad Said Hamdan.
Beliau berkata, penemuan itu adalah hasil satu kaji selidik yang dijalankan oleh sebuah universiti tempatan pada tahun 2003.
Sambil menyifatkan laporan itu sebagai amat membimbangkan, beliau telah menggerakkan para pegawai BPR yang terlibat dalam Sekretariat Rakan Muda melawat institusi pengajian tinggi awam dan swasta bagi menerangkan kepada pelajar-pelajar mengenai bahaya gejala rasuah.
“Bagi kami, hasil kaji selidik itu adalah satu petunjuk bahawa ada sekumpulan pelajar kita amat bersikap materialistik. Mereka sanggup buat apa sahaja asalkan dapat habuan. Utusan Malaysia - 15 Ogos 2007.


Melihatkan hasil kaji selidik dalam laporan akhbar seperti di atas ini menjadikan kita bimbang dan tertanya-tanya bagaimanakah agaknya pemimpin masa hadapan yang akan menggantikan pemimpin pada masa kini. Kerana kita maklum bahawa golongan mahasiswa adalah golongan intelek yang akan mewarisi kepimpinan negara jadi kita amat-amat bimbang jika mereka yang akan mengambil alih kepimpinan negara kelak termasuk dalam 30.5 peratus yang sanggup ambil rasuah itu.

Sekarang ini pun kita telah pun dihidangkan dengan pemimpin-pemimpin yang korup dan mengamalkan rasuah demi kesenangan hidup mereka. Jadi adalah amat malang jika yang akan menggantikan mereka kelak juga daripada golongan yang memiliki tabiat yang sama. Berkenaan mahasiswa ini juga saya berminat untuk menyentuh tentang laporan akhbar di bawah ini;


Pelajar universiti tulis ucapan khas sempena merdeka

GEORGETOWN: Sejuta mesej perpaduan akan diserahkan kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada malam kemuncak `Gegar U! Warna-Warna Malaysiaku: Satu Lambang Perpaduan,' Sabtu ini.Mesej dalam bentuk cakera padat (CD) itu akan diserahkan pada perhimpunan lebih 20,000 orang di Arena Sukan Antarabangsa Pulau Pinang (PISA), mulai jam 8 malam.

Ketua Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, berkata mesej berkenaan dikumpul menerusi kempen Gegar U! yang diadakan di 16 universiti tempatan sejak Mei lalu hingga akhir bulan ini.Menerusi kempen itu, pelajar universiti diminta memasukkan mesej perpaduan secara bertulis ke dalam kotak yang disediakan di kampus masing-masing dan lokasi awam terpilih atau melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) dengan menghantarnya ke talian 33310 atau melalui

Katanya, penganjur yakin sebanyak sejuta mesej perpaduan dapat dikumpul menjelang majlis penutupan kempen itu."Kempen itu diadakan sempena ulang tahun kemerdekaan ke-50 bertujuan membantu mewujudkan kegiatan yang dapat menyatukan warga muda Malaysia untuk menghasilkan mesej perpaduan," katanya.

Penganjur utama kempen itu adalah Penyayang, Kementerian Pengajian Tinggi dan kerajaan Pulau Pinang. Majlis itu dijangka dihadiri Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Mustapa Mohamed dan Pengerusi Penyayang, Nori Abdullah.

Penganjur turut menyediakan tujuh hadiah kepada penghantar mesej perpaduan terbaik, termasuk sebuah kereta Naza Sutera hadiah utama. Kempen itu meliputi Pesta Perpaduan di 16 universiti terpilih, selain rakaman gambar perpaduan, pameran perpaduan, buku cerita rakyat Malaysia, perpaduan dalam muzik dan cabaran laluan.

Majlis kemuncak akan diadakan di PISA selama tiga hari berturut-turut mulai esok.
Dalam tempoh 50 jam terakhir kempen itu yang bermula jam 2 petang esok, akan diadakan pertandingan muzik tanpa henti yang disertai 42 kumpulan muzik daripada 16 universiti tempatan.

Selain itu, konsert perpaduan juga akan diadakan pada malam kemuncak sebagai acara penutup yang akan disiarkan secara langsung oleh stesen penyiaran Astro menerusi saluran Astro Ria.Beberapa artis terkenal dijadual membuat persembahan termasuk Datuk Siti Nurhaliza, Aznil Nawawi dan bintang Akademi Fantasia 5. Berita Harian - 15 Ogos 2007.

Sekali pandang seperti mereka cuba untuk menonjolkan bahawa golongan mahasiswa di negara ini adalah agen perpaduan dan mempunyai penghayatan semangat kemerdekaan yang tinggi dan seterusnya menjadi contoh kepada masyarakat. Namun hakikat sebenarnya kebanyakan mahasiswa kita pada ulangtahun kemerdekaan yang ke-50 tahun ini mereka terus hanyut dengan budaya hedonisme, leka dengan hiburan dan terpesona dengan kebendaan dan kemewahan. Baca sajalah petikan akhbar di atas ini, kerajaan terus menyogok golongan mahasiswa yang jenis ini dengan persembahan artis dan juga tawaran hadiah yang lumayan untuk menarik mereka ke program yang dianjurkan oleh kerajaan.

Di sini kita akui masih ramai lagi golongan mahasiswa yang mempunyai idealisme perjuangan yang menghayati semangat kemerdekaan yang sebenar tanpa perlu disogok dengan perkara yang menyeronokkan. Mereka ini adalah mahasiswa yang turut bersama dengan rakyat membebaskan negara daripada rasuah dan penyalahgunaan kuasa dan menentang ketidakadilan ekonomi serta penindasan. Namun begitu mahasiswa-mahasiswa jenis akan terus ditekan oleh golongan pemerintah kerana dianggap sebagai penentang kepada kerajaan yang memerintah.


HIMPUNAN RAKYAT DI PUTRAJAYA - 86 HARI LAGI

posted by Lidah Penghunus @ 3:22 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter