Sunday, August 19, 2007

Musa mahu BPR turut awasi agensi kerajaan lain.

Assalamualaikum.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mempertahankan kredibiliti pasukannya yang selama ini sering dilabel dengan pelbagai salah laku termasuk amalan rasuah. Beliau berkata, kegiatan rasuah bukan saja berlaku di kalangan pegawai dan anggota polis, agensi kerajaan lain turut berhadapan dengan masalah sama.
Oleh itu, Badan Pencegah Rasuah (BPR) sepatutnya bersikap lebih adil dan tidak hanya memberi tumpuan kepada pegawai dan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk membanteras rasuah, sebaliknya perhatian sama turut diberi kepada agensi kerajaan lain,”
Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan bekas Ketua Polis Negara, Tun Hanif Omar dalam akhbar berbahasa Inggeris, baru-baru ini yang mendedahkan hampir 40 peratus pegawai dan anggota polis terbabit dalam gejala rasuah. Berita Harian - 19 Ogos 2007.

Kenyataan Tan Sri Musa di atas ini mengesahkan lagi bahawa begitu teruknya rasuah di negara kita ini. Bukan sahaja dalam PDRM, malahan penyakit rasuah ini turut membarah dalam agensi kerajaan yang lain. Sekaligus menunjukkan betapa gagalnya kempen memerangi rasuah oleh Pak Lah. Dalam akhbar yang sama hari ini Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dalam titah ucapannya turut menyentuh tentang ciri-ciri kepimpinan yang amanah, jujur dan adil;

Sultan Perak, Sultan Azlan Shah bertitah aspek pembangunan sahsiah mesti diberi perhatian sewajarnya dalam usaha melengkapkan pelajar dengan pengetahuan.
Baginda bertitah, tiada ertinya bagi negara dan bangsa sekadar melahirkan lulusan yang mempunyai pencapaian akademik cemerlang tetapi tidak memiliki sifat nilai amanah, bertanggungjawab, jujur dan adil.
"Tanpa falsafah dan pendirian kepemimpinan yang murni, semangat berkhidmat untuk bangsa dan negara akan menjadi tipis."Ketika itu, negara akan tempang dan jika berlarutan, kemerdekaan bangsa akan tergadai dan negara akan runtuh.
Sejarah menunjukkan kejatuhan empayar besar berpunca daripada kepemimpinan yang hilang semangat tulen untuk berkhidmat kepada bangsa dan negara," Berita Harian - 19 Ogos 2007.

Bagi saya titah oleh Sultan Perak ini adalah satu lagi amaran daripada istana kepada pemimpin-pemimpin yang tidak amanah, korup dan menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan peribadi.


HIMPUNAN RAKYAT DI PUTRAJAYA - 82 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 10:31 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter