Sunday, August 19, 2007

Sempena Tilawah al Quran yang ke-49.

Assalamualaikum.

Ketika sedang bermula pertandingan tilawah al Quran peringkat antarabangsa yang diadakan di Kuala Lumpur dan ini juga memberikan isyarat kepada kita bahawa bulan Ramadhan sudah hampir. Dalam akhbar Berita Harian bertarikh hari ini Hakim pertandingan tersebut menyatakan bahawa mutu bacaan peserta pertandingan ini semakin meningkat dan mutu penganjuran tilawah ini juga lebih berqualiti;

Sheikh Alaa’ Mohd Ali Al-Qaisi, 67, dari Jordan yang mula menjadi hakim tilawah al-Quran peringkat antarabangsa sejak 1980, berkata beliau masih ingat pada peringkat awal penganjuran majlis berkenaan, ia diadakan di Stadium Merdeka dalam keadaan panas dan kurang selesa.
“Dulu penganjuran majlis tilawah berlangsung dalam suasana panas dan tidak selesa, tetapi kini sejajar dengan pertumbuhan pesat ekonomi dan pembangunan negara, majlis keagamaan yang mendapat perhatian masyarakat Islam seluruh dunia ini dibuat semakin teliti dan sempurna.
“Secara jujur, saya amat berbangga dengan Malaysia kerana walaupun masyarakatnya berbilang kaum dan dikelilingi negara jiran yang bukan Islam, berkat kebijaksanaan kepemimpinannya sejak dulu hingga kini berjaya meletakkan negara ini sebagai antara negara Islam paling disegani dan dihormati di dunia Berita Harian - 19 Ogos 2007.

Sedar tidak sedar pertandingan tilawah al Quran yang di adakan di negara kita ini sudah pun masuk tahun ke-49, muda setahun daripada usia kemerdekaan negara kita. Maka di sini kita tertanya-tanya, sudah 49 kali menganjurkan tilawah al Quran, berapa ayatkah dalam al Quran yang dilaksanakan oleh kerajaan dalam pemerintahan terutama yang menyentuh perundangan? Adakah ianya sudah sampai 49 ayat? Atau al Quran hanya untuk dipertandingkan alunan bacaannya tanpa dilaksanakan.

Semalam semasa mengikuti kuliah agama, seorang ustaz ada menyebut tentang Dasar Penerapan nilai-nilai Islam yang dimulakan oleh Dr Mahathir ketika menjadi Perdana Mentari. Di situ saya terus terfikir bahawa penerapan nilai-nilai Islam itu sebenarnya bermaksud mereka hanya melaksanakan apa yang ada dalam Islam itu yang mendatangkan nilai (wang) kepada mereka. Maka tidak hairanlah sistem kewangan dan perbankan Islam banyak dilaksanakan kerajaan kerana bersangkutan dengan ekonomi. Itu pun masih belum sepenuhnya.

posted by Lidah Penghunus @ 9:58 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter