Sunday, August 26, 2007

50 tahun merdeka- 5 hari lagi

Assalamualaikum.

Lagi tentang iklan merdeka

Sebelum ini saya pernah mengulas tentang sebuah iklan yang bermesejkan kemerdekaan iaitu iklan kasut buatan Gombak oleh Petronas. Namun begitu adalah tidak adil jika saya tidak turut mengulas iklan merdeka yang terbaru yang dikeluarkan oleh Petronas iaitu iklan yang menceritakan tentang pembikinan sebuah sampan. Pada mulanya saya tidak nampak apa yang hendak diceritakan berkenaan iklan berkenaan. Namun begitu seorang sahabat memberitahu ada isu yang boleh kita kupas dalam iklan berkenaan.

Pada akhir iklan berkenaan dipaparkan persoalan yang berbuyi "Mampukah apa yang kita bina hari ini membawa kita ke hadapan?" Maka apa yang dapat kita rungkai di sebalik iklan berkenaan ialah sampan itu sebenarnya menggambarkan negara kita sekarang ini. Jika tuan-tuan hayati iklan berkenaan orang yang diberi tanggungjawab untuk membina sebuah sampan telah mengkhianati amanah tersebut dengan mengunapakai balik sampai lama yang telah reput yang ditampal dan dicat semula hingga kelihatan baru. Akibatnya belum pun sempat digunakan sampan berkenaan telah bocor dan dimasuki air.

Begitulah sebenarnya keadaan negara kita yang penuh dengan kerosakan, bocor sana, bocor sini akibat dipimpin oleh mereka yang korup dan mengkhianati amanah. Jadi timbul persoalan mampukah dengan keadaan negara yang sekarang ini membawa kita ke masa hadapan yang gemilang sama seperti sampan yang bocor itu tadi? Dan orang yang memberikan tanggungjawab dan sepenuh kepercayaan kepada sahabatnya untuk membina sebuah sampan dalam iklan tersebut bolehlah kita katakan sebagai rakyat atau pengundi yang memberikan sepenuhnya kepercayaan kepada sesebuah parti untuk memerintah serta membawa negara ke mercu kejayaan namun kepercayaannya telah dikhianati. Maka sudah 50 tahun negara merdeka adakah kita mahu negara kita terus dipimpin oleh mereka yang khianat dan korup dan membiarkan negara kita senasib seperti sampan itu tadi yang tidak mampu membawa kita ke mana-mana.


Tun Razak pernah batal hasrat bina kolam renang demi rakyat

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak Hussein pernah membatalkan hasrat membina kolam renang di kediaman rasmi beliau demi kepentingan rakyat.
“Tun Razak berkata lebih baik duit itu (perbelanjaan membina kolam renang) digunakan untuk membina tiga klinik desa,” kata Pengerusi Bernama, Datuk Mohd Annuar Zaini pada Forum Merdeka: Sembang-sembang Kopi ‘O’ Nasi Lemak anjuran bersama Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dan Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) di Rumah Gapena di sini, semalam.Mohd Annuar berkata, keputusan itu membuktikan integriti tinggi dalam diri Tun Razak dengan meletakkan kepentingan rakyat di hadapan walaupun beliau boleh meneruskan hasratnya membina kolam itu tanpa pengetahuan rakyat.

“Pada ketika itu kos membina kolam renang berkenaan dianggarkan berharga RM60,000,” katanya. Mohd Annuar berkata, integriti adalah komponen penting dalam diri seseorang pemimpin dan ia harus dipupuk di rumah dan di sekolah. Berita Harian - 26 Ogos 2007.

Inilah bezanya pemimpin dahulu dengan sekarang. Pemimpin sekarang dengan terang-terang membazirkan wang rakyat untuk membina rumah kediaman rasmi yang mewah tanpa memikirkan kepentingan rakyat. Lihatlah betapa mewahnya kediaman exco kerajaan negeri Selangor di Shah Alam. Dalam masa yang sama masih ramai lagi rakyat yang tidak mampu memiliki rumah kediaman dan hidup dalam kedaifan.

Apa yang kita lihat mereka ini termasuk media hanya suka mempromosikan tentang kebaikan pemimpin yang terdahulu sedangkan ianya tidak sedikit pun menjadi tauladan kepada pemimpin-pemimpin sekarang ini yang terus dengan sikap membazir mereka.


Pemansuhan Common Law perlu dihalusi

KUALA LUMPUR 25 Ogos Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, sebarang cadangan untuk memansuhkan Common Law memerlukan penelitian yang menyeluruh.
Perdana Menteri berkata, cadangan tersebut telah dibuat oleh Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim.
‘‘Ia perlu dihalusi betul-betul,’’ katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Sambutan Hari Wanita 2007 di Stadium Putra, Bukit Jalil di sini hari ini. Utusan Malaysia - 26 Ogos 2007.


Sudah 50 tahun merdeka. Bermakna sudah 50 tahun negara menggunapakai sistem perundangan penjajah. Namun kita hairan dalam jangka 50 tahun itu apa yang mereka buat hingga masih lagi keberatan untuk melepaskan undang-undang lapuk tinggalan penjajah itu? Adakah sepanjang 50 tahun itu tiada usaha ke arah itu?

Sepatutnya dalam jangka yang sebegini kita sudah bersedia bila-bila masa untuk meninggalkan undang-undang Common Law dan terus melaksanakan undang-undang Islam. Tetapi nampaknya inilah alasan bagi mereka yang sebenarnya tidak mahu untuk melaksanakan sistem perundangan Islam.


PEMBERITAHUAN - HIMPUNAN 100,000 RAKYAT BAGI MENUNTUT PEMBERSIHAN PILIHANRAYA YANG ASALNYA AKAN DIADAKAN DI PUTRAJAYA TELAH BERTUKAR KE KUALA LUMPUR. HARAP MAKLUM - 75 HARI LAGI

posted by Lidah Penghunus @ 5:14 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter