Monday, August 27, 2007

Satu lagi malapetaka untuk Umno.

Assalamualaikum.

Terima fakta UMNO ditubuhkan di Johor

KUALA LUMPUR 26 Ogos – Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo keliru dengan fakta sejarah apabila mengeluarkan kenyataan mendakwa UMNO ditubuhkan di Kuala Lumpur dan bukannya di Johor.
Setiausaha Persatuan Anak Melayu Johor (PAMJ) Wilayah Persekutuan dan Selangor, Lizah Ahmad menegaskan, Mohamad Khir dan semua pihak perlu menerima fakta bahawa UMNO ditubuhkan di Istana Besar, Johor Baharu semasa Kongres Melayu Kedua pada 11 Mei 1946.
Menurutnya, ketika kongres itu, Datuk Onn Jaafar telah membentangkan Rang Surat Tauliah Pertubuhan UMNO yang diluluskan oleh wakil-wakil 29 persatuan dan beliau dilantik sebagai Yang Dipertua parti itu yang pertama.
‘‘Menteri Besar Selangor yang belum lahir waktu UMNO ditubuhkan harus mengkaji sejarah sebelum membuat kenyataan yang boleh mengelirukan bangsa Melayu terutama ahli parti daripada kalangan generasi muda,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Lizah mengulas kenyataan Menteri Besar Selangor Jumaat lalu yang mendakwa UMNO ditubuhkan di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru ketika Kongres Melayu Pertama dari 1 hingga 4 Mac 1946 yang dihadiri 41 pertubuhan.
Menurut Mohamad Khir, kongres itu diadakan hasil daya usaha Persatuan Melayu Selangor (PMS) berikutan terdapat ura-ura kerajaan British untuk mewujudkan Malayan Union di Tanah Melayu. Utusan Malaysia - 27 Ogos 2007.


saya pernah dengar kata-kata seorang sahabat bahawa Umno ini seolah-olah terkena puaka atau malapetaka atau boleh juga disebut sebagai sumpahan kerana semua bekas presidennya termasuk pengasasnya menghembuskan nafas terakhir bukan dalam Umno kecuali Tun Abdul Razak. Itu pun kerana usia beliau yang singkat, jika ditakdirkan beliau panjang usia, barangkali Tun Abdul Razak juga akan meninggalkan Umno yang penuh dengan kerosakan itu.

Bagi saya pula berita di atas ini adalah satu lagi malapetaka dalam Umno selepas malapetaka bekas presiden mereka mengkritik presiden mereka sendiri. Kini mereka bertikaian pula tentang negeri kelahiran Umno. Ada pula yang mengatakan Umno lahir di Kuala Lumpur bukan di Johor. Padahal kita pun maklum bahawa Umno yang asal telah diharamkan dan Umno yang mereka sertai sekarang adalah Umno baru. Di sini kita tertanya-tanya, jika status kelahiran Umno sendiri pun sudah wujud pertikaian maka apakah taraf dan status Umno yang sekarang ini ye?


HIMPUNAN 100,000 RAKYAT - 74 HARI LAGI.

posted by Lidah Penghunus @ 4:48 PM   0 comments

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


Free Hit Counter